Deze gegevens zijn voorlopig geplubliseerd, naarmate ik meer info heb zal ik deze hier plaatsen. Mijn eigenlijke ervaringen betreffende de vaarten kan je natuurlijk terug vinden in de betreffende berichten.
In mijn zoektocht naar ferry's, vooral in het tweede deel van de reis, heb ik gebruik gemaakt van enkele sites over en van ferrymaatschappijen. Via reisgidsen (www.trailblazer.com heeft een boekje voor (ferry)reizen in en rond de middellandse zee.) en enkele andere bronnen ben ik aan deze sites gekomen. De site www.viamare.com is onvolledig maar bruikbaar om maatschapijen te vinden. Bijkbaar kan je hier ook ticketten boeken maar ik heb hier geen gebruik van gemaakt.
In dit hoofdstuk heb ik alle praktische gegevens genoteerd hoe ik aan een ticket Ashdod / Palermo gekomen ben. Fluitje van een cent ...?
Oorspronkelijk had ik een reisroute geplant Israël, Egypte, boot Egypte - Tunesië, Tunesië, ... Bleek dat er geen verbindingen zijn uit Egypte. Blijkbaar is het wettelijk zeer moeilijk om toelating te krijgen passagiers te laden en lossen in Egypte. Toen dacht ik aan plan B, nl. een boot Israël - Tunesië, maar er zijn geen verbindingen tussen beide landen!
Het is relatief gemakkelijk een plaats te boeken op vrachtschepen. De meeste grote rederijen doen dit, het is enkel de truc de juiste verbinding voor de juiste prijs te vinden. Ook heb ik tot mijn verbazing ontdekt dat er veel bureaus biljetten verkopen. Voor wie zo'n reis plant raad ik wel aan je ticket rechtstreeks aan de betreffende rederij te kopen. Dit zal in de meeste gevallen goedkoper en vlotter verlopen.
In April is mijn lange zoektocht begonnen (Zie verder ...) en heb ik uiteindelijk een vrachtschip gevonden tussen Ashdod (Israël) en Salermo (Italië). Van Sicilië zal ik dan per veerboot naar Tunesië gaan. Hieronder een samenvatting hoe ik mijn ticket heb bekomen.
Na wat internetten in mei heb ik cargoshipcruises (suncruises@cargoshipcruises.nl) gecontacteerd om vanuit Egypte te vertrekken. Bleek dat zij geen biljetten verkochten vanuit Egypte wegens niet toegelaten. Ook Sea Travel Holidays (www.seatravel.nl) verkocht geen biljetten uit Egypte om dezelfde reden. In deze periode heb ik ook info gevonden over een echte ferry verbinding tussen Egypte en Griekenland (Salamis Lines) maar deze bleek tot nader order geschorst? De maatschappij A. Rosenfeld Shipping Ltd. antwoordde mijn mails i.v.m. een andere verbinding zelf niet.
Dan in juni kwam voor mij eindelijk een doorbraak. Grimaldi Lines heeft verschillende vrachtschepen varen op de middellandse zee en kon mij voor een redelijke prijs een plaatsje geven tussen Ashdod en Salermo.
Uiteindelijk is midden september (Van juni ja!), na een kleine vier maanden mailen en faxen waarbij alle nodige informatie en documenten (zoals gegevens paspoort, medische bijstandverzekering, betaling, enz. ...) uitgewisseld werden, drie dagen voor mijn vertrek mijn PASSENGER TICKET aangekomen.
Contactgegevens :
Grimaldi Lines Freighter Travel
13, Via M. Campodisola
80133 Napoli
Italy
0039-081-496524
Fax : 0039-081-496551
gruppi@grimaldi.napoli.it
www.grimaldi-lines.com
fabiano.anna@grimaldi.napoli.it
passenger department
0039-081-496444
Zoals vermeld hierboven heb ik via www.grimaldi-lines.com mijn ticket voor de vrachtschip Ashdod - Salerno. Via dezelfde site heb ik ook de nodige info gevonden en de ticketten besteld voor de ferry Parlermo (Sicily) - Tunis (Tunisie) en Tunis - Palermo. Beide ticketten voor een coupe met ontbijt kostte mij 132.5€ per stuk! Opletten met het ontbijt, het is beter dit niet bij te vragen. Niet alle schepen op deze verbinding zijn even luxuus!
De ferry tussen Catenia (Sicily) en Valleta (Malta) wordt uitgebaad door virtu ferry's. www.virtuferries.com. Op hun site heb ik vlot een retourtje gekocht voor 106€ tussen Catania in Italie en Valetta in Malta. Tijdens de winter rijdt er wel een bus tussen Catania en Pozzallo. Hier vertrekt de ferry Jean de la Vallete. Als je alle pasagiers in een bus kan proppen dan is er inderdaad geen reden een ferry in te leggen. De tijden de dagen dat ik reisde is Catania 16h30 naar Valetta 21h00 en Valette 16h00 naar Catania 20h00. Deze tijden zijn zeer variabel en deze tijden hier vermeld zijn geen leidraad. Op twee derde van de dagen is er een afvaart. Altijd eerst de site controleren voor de laatste info.
Nog vermelden dat in Valletta de kade van Virtus ferry's op 15 tot 20 minuten wandelen van het centrum. In Catania ligt de kade en het kantoor van Virtus ferries op eenzelfde afstand van centrum of centraal station. Dit kantoor in Catania wordt trouwens maar een half uur tot 2 uur voor een vertrek van een ferry geopend, opletten dus.
De ferry tussen Palermo (Sicily) en Gagliari (Sardinie) wordt uitgebaad door tirrenia ferry's. www.tirrenia.it. Op hun onbetrouwbare site heb ik uiteindelijk kunnen een ticket kopen voor Palermo 17h00 op 5 februari maar Cagliari 06h30 op 6 februari voor 45.55€. Hun site is ook in het engels maar een ticket bestellen is enkel in het Italiaans, dit maakt het wat moeilijker de juiste gegevens in de juiste vakjes te krijgen. Uiteindelijk had ik een plaats in een coupe van vier personen, vertrok de boot een uur te laat en mocht ik maar opstappen een half uur voor het vertrek van de boot. In de commen room was er buiten een expresso niets te krijgen, dus als je iets wel eten moet je het zelf meebrengen. Hoe de reis verlopen is kan je zien in het betreffende bericht.
De ferries tussen Portovesme / Carloforte en Carloforte / Calasetta worden uitgebaad door saremare ferries, http://www.saremar.it/. In de zomer meer dan in de winter maar er zijn nog steeds genoeg afvaarten iedere dag om een dagtrip mogelijk te maken. In Portovesme en Calasetta kan je je ticket gewoon aan een loket kopen rond de kade. In Carloforte is er op 50 meter afstand op de boulevar een kantoor naast een grote bank waar saremar een kantoor heeft en ticketten verkoopt. Prijzen voor een losse passagier schommelen rond de 5€. Ik heb ervaren dat er bussen te Portovesme en Calsetta aansluiting geven op en van de ferry. Opgepast de bestuurders verkopen geen ticketten en je moet deze kopen in de dichtsbijzijnde lokale winkel. De bestuurders wachten in de regel niet op verstrooide toeristen en zijn niet klantvriendelijk, m.a.w. wees snel!
Tussen Santa Teresa di Gallura in Sardinie en Bonifacio in Corsica vaart moby lines enkel in de zomer niet in de winter, http://www.mobylines.com/. (nl. van 14/04 tot 18/09/2011 van Bonifacio om 08h30 - 12h00 - 17h00 - 20h30 en van Santa di Gallura om 07h00 - 10h00 - 15h10 - 19h00.) De Italiaanse maatschappij Saremar, http://www.saremar.it/, vaart wel in de winter, maar opgelet hun afvaarten en prijzen varieren volgens dag en seizoen! Normaal hebben zij vier overvaarten per dag per richting.
Ik heb hier geen ticket gereserveerd, ik ben ter plaatse opgedaagd en een ticketje gekocht aan 16€ voor een enkele persoon zonder voertuig. Een overvaart duurt normaal een uur.
Tussen Corsica en het vasteland zijn er vooral verbindingen tussen Ajacio / Bastia en het zuiden van France. Er zijn drie ferrymaatschappijen die tussen Corse en het vasteland varen. Ten eerste is er Moby lines (http://www.mobylines.fr/; http://www.mobycorse.com/) die o.a. verbindingen heeft tussen Bastia en Toulon/Genes/Livourne. Dan is er SNCM (http://www.sncm.fr/) die verbindingen heeft tussen Corse (o.a. vanuit Bastia) en het vasteland.
Uiteindelijk heb ik een ticket gekocht bij corsica ferries, http://www.corsicaferries.com/. Na afwegen van de tijden en prijzen heb ik voor 51,28€ een ticket gekocht voor een fastferry vanuit Bastia (08h00) in een kleine zes uur naar Nice (13h30) vaart. Opletten de ferries zijn vaak dagen op voorhand volgeboekt, ook in de winter en je moet een uur voor vertrek je aanmelden!
In de gare maritieme sud zijn er loketten (met graties forders ... die niet altijd correct zijn) die meer gesloten zijn dan open en in de straten direct naast de gare maritieme zijn er verschillende reisbureau's en loketten van betreffende maatschappijen die zonder problemen info en ticketten verkopen.
Er zijn meerdere mogelijkheden om per ferry tussen Spanje en Marocco te reizen. Er is de ferrymaatschappij trasmediterranea proberen, vier overvaarten per dag tussen Algeciras en Tanger in 2,5h. http://www.trasmediterranea.es./
Uiteindelijk ben ik heen en terug gevaren tussen Tarifa en Tanger port met de maatschappij FRS (http://www.frs.es/). Zij varen iedere twee uur, totale duur 35 minuten. Vertrek uit Tarifa om 09 / 11 / 13 / 15 / 17 / 19 / 21 / 23h00, uit Tanger om 08 / 10 / 12 / 14 / 16 / 18 / 22. Tussen Tarifa en Algeciras in Italie is er een gratis aansluitende busverbinding die ongeveer een half uur duurt. Zowel in Algeciras als Tanger is het eenvoudig een ticket aan te kopen. Ik betaalde 37€ enkele reis als passagier.
De verbinding tussen Algeciras en Ceuta is ook een gebruiksvriendelijke verbinding. Zie betreffende berichten voor meer uitleg hierover
Abonneren op:
Posts (Atom)