woensdag 6 oktober 2010

Dag 11, van Rijeka naar Split


Zoals ik gisteren zij, deze morgen een goed ontbijt en dan rustig met bus 1 naar het station. Onder een stukje dakbedding dat niet kapot is, want de regen valt ondertussen weer met bakken tegelijk uit de lucht ... ideaal weer om te reizen, nog even wachten en ziedaar de drie moderne rijtuigen met een stockoude diesel van trein IC 501 Rijeka - Karlovac. (Foto) De luide stinkende en rook uitspuwende diesel trok ons met een slakkegangetje al kronkelend door de bergen en kreeg ons op tijd in Karlovac.

Na een korte verkenning van het station was mijn aansluitende trein alweer in zicht, nl. ICN 525 Karlovac - Split. (Foto) Toevallig stapten ook een groep Hollanders over ... now zeg, effe foototje nemen van onze trein! Het zal waarschijnlijk opgevallen zijn dat deze trein een ICN is en geen IC. Dit is namelijk omdat deze dienst uitgevoerd wordt door moderne tweedelig kantelbakmateriaal. M.a.w. ge krijgt op deze trein gratis (instant) koffie, er is een treinhostess (Zoals bij een vliegtuig) en de trein kantelt in de (zeer talrijke) bochten waardoor hij ´sneller´ rijdt? Dit laatste gaf aanleiding tot misselijkheid bij sommige passagiers ... de moderne wereld komt met een prijs nietwaar. Kort samegevat, moderne naar biet leuk!
Ongeveer een jaar geleden is een ICN met dit materiaal op deze lijn spectaculair uit de bocht gegaan wegens niet meer kunnen remmen tijdens een afdaling van de berg. Ik kan zien waarom een ontsporing in dit bergzaam en dun bevolkt gebied direct catastrofaal is!

Uiteindelijk ben ik tegen 21h en vermoeid aangekomen te split station. Na de horde hostelverkopers te doorbreken op het perron stond ik in 10 minuten bij Helda, hostel Split Medditerranean House. (Foto's) Een hostel gerund door een vriendelijke dame, in een oud gebouw, gelegen op een steenworp van alles voor 111Kunus per nacht in een kamer van 6. Een douche, een korte babbel met mijn Australische kamergenoot en ... slaapwel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten