maandag 27 september 2010

Dag 02 - 04, Ostello Venezia isola della guidecca.

Het station ligt in de stad ... het water van Venezia. eerst in het toerismebureau een zevendagen kaart voor alle boten gekocht (50€!) en een kaart voor 11 musea (18€). Kwestie van goed gewapend te zijn.
Alle stadboten (zoals stadsbus ...) passeren aan het station. Met boot 2 direct naar de HI hostel Ostello Venezia (Foto), met verplicht de rugzak af te nemen op de boot! Wat je kan verwachten van een HI hostel is ook deze dodelijk efficient, goedkoop 22€ met een muffig ontbijt (Enkel bereikbaar per dure stadsboot.) en gemakkelijk. Gelukkig is het hostel maar half vol (Op het einde volledig vol en duidelijk minder rustig met een groep Duitse toeristen!) en is isola della guidecca ver genoeg van het centrum om een rustige nachtrust te hebben. Zo rustig dat ik de eerste nacht bijna 12h geslapen heb als een blok. De ziekte is ook langzaam aan het verbeteren en mijn nachtrust aan het verminderen, in Lubljana zou dit moeten goed komen.

De rest van dag 02 (Ben verschillende tellers gestart voor deze reis : DAG, aantal genomem TREINEN, aantal genomen METRO's, aantal genomen lange afstand BUSSEN, enz. Een ideetje geleend van het werk! De collega's zullen wel weten als ik zeg PRIMA!) heb ik vluchtig Venezia verkent waarbij mijn schoenen binnen het uur doornat zijn natuurlijk.

Wat geleerd deze namiddag? Op Isola della Guiodecca is er op wandelafstand een fastpizzaria (2 duren verder), een discount Italia (2 straten verder), een tankstation voor de boten (natuurlijk, foto), dure hotels en relatief weinig toeristen op dit eiland. Dan nog effe San Marco (Absoluut VEEL te veel toeristen), canal grande verkend en het station treinen gezochten voor de komende dagen. Dit laatste in enkele minuten bereikbaar per stadsboot.
Algemene conclutie. Ostello Venezia is mogelijk steriel, maar wel goedkoop en goed gelegen. Ik zal hier 4 nachten blijven en op 30 september verhuizen naar Lublijana, Slovenia.

Dag 03 heb ik de voormiddag gevuld met het Pallazo Ducale en het Museo Correr te bezoeken (Beide op de kaart van 18€). Tegen 13h was dit geklonken, kon ik nog een pizza en twee biertjes nuttige voor er een onweer losbarste. Het weer in Venezie doet Belgisch aan en is absoluut niet positief voor mijn ziekte! Ondertussen heb ik toch de blog kunnen aanvullen.
Na het onweer heb ik nog even gestopt op het Isola Di San Michele Cimitero(Foto), in't nederlands een eiland bestaand uit uitsluitend doden - massa's doden - een eiland dat volledig omgebouwd is tot kerkhof. Dit eiland zo dicht bij Venezia is om 5h savonds dodelijk stil (Humor?), maximaal een handvol bezoekers. Toen ik na 18h wilde weggaan wist ik waarom ... de enige toegangsdeur tot het eiland was gesloten! Gelukkig is er een noodknop voor wie achterblijft zoals domme Belgen! Stel je voor, op een eiland opgesloten, geen boten meer, met duizenden en duizende doden ... slik!

Dag 04, de laatste dag dat ik ter plaatse blijf, had ik een vroege start genomen. Altijd iets bijzonders in HI hostels! Het voordeel is het 'echte' Venezia dat zijn gezicht toont. Net zoals het Venetie van het noorden is Venezia een stad waar gewerkt, geleefd wordt, waar kinderen naar school gaan (Masaal per stadsboot ...), de vuilkar passeert .. euh vuilboot (foto) en waar alle mogelijke winkels en markten zijn voor NIET toeristen. En al deze mensen kennen vlekkeloos hun weg in al deze ZEER kleine en KRONKELENDE straatjes. Niet zoals de domme Belg (Hij zal nog veel terugkomen ...) die s'avonds in het donker verdwaald en dan maar blindelings de massa volgt.
Het viel mij wel op dat voor een srad waar zoveel mensen wonen en die werelderfgoed is (?) hoe verwaarloosd en bouwvallig zo veel gebouwen zijn?
Nu wat gedaan vandaag? Twee musea, Casa Goldini (Popentheaterman ...) en Casa Pesaro (moderne kunst ...!). De rest van de dag heb ik maar te voet (Zware dag voor de voetjes ...) de wijk arsenale, San Marco, San Polo en Dorsoduro waar ik een hulpprogramma voor drugverslaafden gesponsord heb ... voor 10€ met kwitantie. Belatingen volgend jaar ... ?
Vandaag heb ik ook moeten ondervinden hoe duur Venezia is. Een bistro 2 straten buiten San Marco had ik een dikke 20€ betaald voor opgewramde lasanja en een biertje! S'avonds had ik direct naast Ostello Venezia een biertje gedronken na zonsondergang ... ZEVEN euro!

Een ander zijeffect van Venezia is dat mijn ratio genomen foto's per dag ernorm is. Samen met de kosten zal dit buiten Venezia ook wel minderen ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten