donderdag 30 september 2010

Dag 06, Venezia - Lublijana

Vandaag ben ik vroeg begonnen na een nacht met weinig slaap, weeral dank zij enkele zatte en luidruchtige duitse scholieren. Maar goed, het is weeral een nieuwe dag, de zon schijnt (Foto) en we gaan andere oorden opzoeken.

Ondertussen waarschijnlijk de 50ste keer met stadsboot 2, maar nu een laatste keer naar het station Santa Lucia. Hier ben ik met een Regional naar Trieste meegereden tot Gorizia central (Italie). Met (mini) stadbus 1 voor 1,05€ meegereden tot voor het station Gorizia in Slovenie (Foto). De bus rijdt tot de laatste hoek in Italie en eigenlijk niet tot Slovenie. Gelukkig is de voordeur van het station maar 30 meter verwijderd van Italie! Tot 2004 was er een streng bewaakt grens tussen beide landen op 20 meter van het stationsgebouw van Gorizia Slovenie. Dit station heeft door de grote gebeurtenissen en de steeds verleggende grenzen van de laatste 100 jaar dan ook een rijke geschiedenis. Vandaag is er enkel nog een monument en een museum, zie foto's.

Na een uurtje vertrok mijn trein naar Sezana. Het landschap met sneeuw op de bergtoppen, de trein die rustig verder boemelt, de dorpjes ... alles doet gemoedelijker aan dan in Italie. Het landschap doet mij meer aan Oostenrijk denken.

In Sezana station had ik wat minder geluk. Ik moest twee uur wachten op de volgende trein voor Lubljana (LP2615 Sezana 16h52 - Lublijana). Gelukkig kon ik op de lokale bar (Foto) direct naast de werkplaats van het spoor de tijd doden met een biertje voor maar 1€90! en een pijpje roken.
Uiteindelijk reed er een vervangingsbus tot Pivka en kon ik vandaar verder per trein. De bus reed op de kronkelende straatjes nogal snel, maar dit zou ook mijn verbeelding kunnen zijn. Er gaat ook niets boven een confotabele trein.

Op 15 minuten te voet van het station had ik geen problemen H2O hostel te vinden in Lublijana, waar ik dit nu aan het intikken ben. Eerste indruk, klein en gezellig en een betere plaats voor een goede nachtrust. De eerste nacht had ik een kamer volledig voor mijzelf, geen storende zatte 'jongeren' en een degelijk hard bed. M.a.w. ik heb geslapen als een blok beton.

Morgen een dagje rustig aan, effe het stadje zelf ontdekken wat meer dan voldoende zal zijn. Mogelijk nog altijd in de eurozone, in europa, in dezelfde tijdzone maar we zijn een andere maand, in een ander land en VEEL minder toeristen hier ... oef.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten