dinsdag 7 september 2010

Visum Algerije ... TE LAAT!




Eerst had ik verondersteld dat het noodzakelijk is een uitnodiging of een bevestigde hotel boeking voor te leggen bij een visumaanvraag. Uiteindelijk ben ik 3 weken voor mijn vertrek naar de dienst "visa" gegaan en werd mij verteld dat een aanvraag voor een toeristenvisum dit niet verreist, in dit geval wordt een andere procedure gevolgd. Uiteindelijk bleek dit wel noodzakelijk!
Om een lang verhaal kort te maken, het is absoluut noodzakelijk minimaal een tweetal, bij voorkeur zes maanden op voorhand je aanvraag binnen te geven indien je geen risico wil nemen.

Tijdens mijn lange zoektocht voor een uitnodiging / bevestigde hotel boeking heb ik een aantal reisorganisaties gecontacteerd mij hiermee te helpen. De reisorganisaties zuiderhuis (www.zuiderhuis.be & www.vreemdekontinenten.be), www.andersreizen.be en www.saharaadventure.nl wilden niet helpen zonder een 'reis' te verkopen. Mevrouw Suys B van vitamin travel (Beatrijs suys, Arteveldestraat 48, 1000 Brussel, 02-5127464) was daarentegen zeer hulpvaardig en bereid mij te helpen maar door tijdsgebrek is hier helaas nooit iets van in huis gekomen.
Tijdens mijn laatste bezoek aan dienst "visa" van Algerije in Brussel werd mij hulp aangeboden in het zoeken naar reisorganisaties. Dit is mogelijk ook een bruikbare piste maar ik zou deze informatie toch goed controleren. Het is toch iets te gemakkelijk dat de ambassade de reisorganisaties kent, niet?

De internetsites van de ambassade van Algerije (www.algerian-embassy.be) is een goede informatiebron voor de openingsuren en aanvraagformulieren. De site www.visum.be/algerije-info.htm, bevat de voorwaarden.

Wat het adres betreft van de ambassade is er nogal wat onduidelijkheid! Tot zeer recent was de ambassade in de molièrelaan 207, 1050 Elsene maar dit gebouw is nu verlaten. Het consulaat generaal van Algerije is nu in de Edinburgstraat 28, 1050 Brussel (02-5378241) en de "service visas" bevind zich achteraan in de marsveldplein 2, 1050 Brussel. Let op, aan de buitenzijde van het gebouw is niets te zien, de ingang is via een binnenplein. Openingsuren voor aanvragen zijn, volgens het bord aan de poort, van dinsdag t&m vrijdag van 09h00 tot 12h00.
Voor wie met het openbaar vervoer komt is de ambassade vanuit Brussel-zuid gemakkelijk te bereiken. Metro 2 of 6 tot halte Naamse poort. Vanhier is het twee minuten wandelen tot de ambassade.

Aan de inkom staat er een bureau waar ik alles 'mocht afgeven' en zo snel mogelijk buiten gewerkt werd. Mijn telefoonnummer werd genoteerd maar ik kreeg geen enkel schriftelijk bewijs dat ik mijn paspoort hier achtergelaten had?
Tijdens een tweede bezoek, in een poging de procedure te bespoedigen, werd ik snel buiten gewerkt.
Het derde bezoek 3 dagen voor mijn gepland vertrek, waarbij ik mijn paspoort meegenomen heb om mijn aanvraag voor Libanon te kunnen doen, herkende dezelfde dame mij en kon er al een woordje uitleg van. Hierbij werd mij verzekerd dat mijn aanvraag zonder dat mijn paspoort in de ambassade ligt in behandeling bleef. Ook werd mij verzekerd dat ik mijn 60€ waarschijnlijk terug zou krijgen bij een annulering van de aanvraag?
Tijdens mijn vierde en laatste bezoek aan dienst "visa" stond een vriendelijke dame mij te woord die niet aan de receptie zit. Zij verzekerde mij dat een uitnodiging / hotel boeking wel noodzakelijk is! Gelukkig heb ik mijn 60€, met een duidelijke opmerking, teruggekregen.

Ik heb een aanvraag voor een toeristenvisum single entry ingediend. Hiervoor had ik nodig : een geldig paspoort en twee kopijen, twee pasfoto's, twee volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulieren (zie site ambassade), twee kopijen van mijn medische reisverzekering en twee afdrukken van een bewijs van tewerkstelling.
Blijkbaar is het toch noodzakelijk een uitnodiging of een reis met een reisorganisatie voor te leggen.
Een single entry visum kost 60€ voor 1 maand.

Uiteindelijk zal dit dus het enige bericht zijn op de blog over Algerije. Volgende keer beter en succes aan degenen die wel slagen ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten