dinsdag 21 september 2010

Derde visum, Libanon





De ambassade is in de Guillaume Stocqstraat 2, 1050 Elsene. Van deze ambassade heb ik geen internetsite gevonden. Openingsuren voor aanvragen zijn van maandag t&m vrijdag van 09h30 tot 13h00. Een aanvraag mag je de volgende werkdag komen afhalen.

Voor wie met het openbaar vervoer komt is de ambassade vanuit Brussel-zuid gemakkelijk te bereiken. Ofwel eerst met metro 2 of 6 tot halte naamse poort en overstappen op bus 71 tot de eerste halte voorbij het flagy plein. Ofwel tram 3 tot eindhalte Churchil en dan overstappen op tram 23 of 24 tot halte Ter kameren ster. Van deze halte is het wel nog een kwartier te voet tot de ambassade.

Ik heb een aanvraag voor een toeristenvisum single entry ingedient. Hiervoor had ik nodig : een geldig paspoort (6 maanden) en één kopij, één pasfoto en één volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier. Oppassen er mogen geen stempels van Israël in je paspoort staan! Een uitnodiging of hotelreservering is niet gevraagd geweest. Wel moest ik een hotel als referentie opgeven. In de wachtzaal had ik een willekeurig hotel uit mijn reisgids genomen, geen reservering voorgelegd en dit werd met de glimlacht ontvangen.
Een single entry visum kost 39€ (bij voorkeur gepast geld ... wegens geen wisselgeld!). Met een single entry visum heb je 1,5 maand de tijd [Toen ik de eerste keer in Juli mijn aanvraag kwam indienen voor november, stond ik snel terug buiten ...!] om het land binnen te komen.
Na het indienen van mijn aanvraag kreeg ik geen enkel schriftelijk bewijs hiervan. Toen ik mijn paspoort met visum had afgehaald kreeg ik wel een "quittance" voor 39€?

Libanon is een gemakkelijk land om een visum te bekomen. Simpel met een geldig paspoort naar de ambassade komen en de dames aan het loket zullen je aanvraag op een vriendelijke, hulpvaardige en efficiënte manier verwerken. Gezien een ambassade meestal een goed voorteken is van het land ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten