vrijdag 1 oktober 2010

Dag 07, een dagje Lubljana.

Bedoeld als een dagje rust, met tussendoor een beetje winkelen (schampo, drank, ...), treinen uitgezocht (Slovenie is een zeer gemakkelijk te bereizen land per trein) en een beetje siteseeing. Met een spar en een markt aan de andere kant van de rivier en vele bars, bakkerijen en een winkelcentrum achter de hoek is winkelen gemakkelijk. Toen ik in de ochtend op zoek was naar mijn ontbijt viel het op hoeveel Slovenen nu al aan de koffie zitten. Altijd de lokalen nadoen, dus ik ook even neergeploft en een bakkie gedronken.
Nadat al de praktische zaken geregeld waren was het tijd voor de bezienswaardigheden. (Zie foto's) Het kleine maar gezellige centrum is zeker mooi te noemen. De 'berg' met bijhorende kasteel smak in het centrum is de kers op de taart. Maar vooral de ontspannen mentaliteit van de Slovenen (Vele spreken trouwens engels, wat alles een sruk gemakkelijker maakt) die naar mijn mening levensgenieters zijn werkt het geheel mooi af. Het enige jammerlijke is het fenomeen grafiti dat zijn kop opsteekt.
Een detail, er was een happening van de universiteit met een podium met hard rock optreden! Zie dat nog niet gebeuren in Belgie ...
Buiten het centrum en de parken erond heb ik na de middag (Zie foto's) met de funicular het kasteel bezocht, het museum en de kloktoren, allemaal voor de ronde som van 5€. Natuurlijk na een stukje vis te nutigen op de markt. S'avonds heb ik nog samen met twee Amerikanen eentje gaan drinken. (Foto) Zij kwamen rechtstreeks met de trein van de octoberfesten in munchen. Zij hadden hun kater mee uit munchen maar besloten toch nog het Sloveens bier te testen. Als Belg mag ik zeggen, niet veel soeps! 

Heb nog een fototje ingevoegd van hostel H2O, getrokken van de andere kant van de rivier. Mooi?

Ondertussen wel moeten ondervinden dat mijn plan om 6 maanden rond te reizen met een paar T-schrits pijnlijk in't water gevallen is. Twee T-schrits en een vest is minimaal verreist in Slovenie. Jammer dat ik die ene trui niet meer in de zak gekregen heb ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten