woensdag 3 november 2010

Dag 38 & 39, Lattakia


Hotel Safwan, duidelijk gerund door een Kuifje fan (Foto!), is inderdaad een wat verlept maar betaalbaar hotel. Mijn kamer op het bovenste verdiep heeft een prachtig uitzicht (Foto's) en de ... euh ... functionerende lift de eerste voormiddag maakte de zeven verdiepingen dragelijk. De halve dag dat de lift niet meer werkte moest ik met behulp van mijn zaklampje (Ook overdag ...) de zeven verdiepingen klimmen. Zucht ... de eerste avonds kreeg ik ook geen warm water uit de douche en een rol WC papier moest ik vragen. Tot mijn grote verrasing is de receptie de tweede voormiddag tijdens mijn verblijf gesloten ... met een briefje, we'll be back in 15 minutes.
Vanaf de 2de verdieping bestaat het gebouw uit vaste appartementen en op verdieping 5 en 6 wordt momenteel verbouwd. Mijn vermoeden is dat hotel Safwan aan het uitbollen is.
Maar een mens mag niet te veel klagen, ik kan samen met de mieren tenminste kijken naar sateliet TV, Mohammed de kuifje fan zijn charme maakt veel tegoed en dit is een 'hotspot' voor backpackers.
Met andere woorden, de volgende keer zou ik mogelijk een andere plaats kiezen.

In de receptie nog twee Hollanders ontmoet, Rob en Marleen, die enkele weken Syrie &, Libanon en Jordaan doen. In onze lange babbel heb ik wat bruikbare tips gekregen voor de komende dagen, vooral over de veranderde data van de bijbel. (Middle east L.P. in de receptie is blijkbaar veel recenter dan mijn Syria & Lebanon en ik moet deze nog even doorlezen voor ik vertrek) Mogelijk en hopelijk zullen wij elkaar nog zien de komende weken.
Nu ik dit aan het intikken ben (Na mijn gegevens uit paspoort in te schrijven ...) kom ik tot de conclutie dat blogspot beperkt wordt in Syrie, maar via een kleine omweg is het toch nog te arrangeren! Gelukkig werkt hotmail nog normaal.

De eerste dag al heb ik mijn busticket voor Hama gekocht (160 pond - 3h rit - vertoon paspoort ...) in het luxe busstation Pullman. L.P. vertikt de buslijnen te vermelden in Syrie en Libanon maar de nieuwe groene bussen van lijn  1 rijden in een cirkel tegenwijzerzin van hotel Safwan, door het centrum, langs het treinstation en na een grote lus door buitenwijken (O.a. langs een grote nieuwe kkristelijke kerk ... in Syrie ja!) terug bij hotel Safwan. Een ticket 10 pond te kopen aan de chauffeur, de nieuwe apparaten voor de 'smart card' systeem hangen al in de bus ter vervanging van het eenvoudig ticketten systeem .... Vooral van het centrum bergop naar het station met bagage een interresante verbinding.
In de uitgangsbuurt van Lattakia (1 straat ...) is er een ruime keuze van restaurants en beide dagen heb ik er eentje getest met een maaltijd voor een goed menu vanaf 10 euro.
Zowel in Aleppo (Haleb) als hier lopen theeverkopers rond met grote kannen en een tipisch belgeluid. Hier begin ik te beseffen dat ik hiervan gebruik moeten maken ... t'is ook een goede manier om contact te maken. Achter de hoek van hotel Safwan zal de theeverkoper trouwen in 4 dagen ...  Overal zijn er thee en koffie standjes bestaande uit een kan met bel, naar een fiets met meer mogelijkheden tot een busje met ook versnapperingen. Hetzelfde geldt voor eten, van een houten bankje tot een busje. De ochtend naar de bus voor Hama heb ik onderweg kunnen ontbijten.
Buiten de traxichauffeurs, die hier zoals in ALLE landen altijd proberen hun klanten op te lichten (...), is de doorsnee Syrier een zeer betrouwbare persoon. De eerste dagen begreep ik het kleingeld niet goed (Opschriften in arabisch ...) en liet ik de meeste verkopers zelf het bedrag nemen, of als ik betaal met biljetten krijg ik altijd terug.

O ja, het mij eindelijk gelukt een moto van een van de vele 'zwaantjes' in Syrie te fotograferen. (Foto) Het bijhorende zwaantje met leren botten en witte helm en deze moto roept direct een beeld van de jaren 70 op ... je ik weet, ge mag niet lachen met de autoriteiten! Iets recenter van datum is de serie "flikken maastricht" op de Syrische TV ... verrast? Ik wel!

Ben nu naar het museum Lattakia, tot later ... om 8h uur gingen ze maar open om 10h00 en om 11h00 was het al morgen, duidelijk weinig werkijver in dit museum! De laatste namiddag heb ik o.a. de loskomende rits van mijn fototoestelzakje laten naaien door een profetionele naaier (Foto) ... en het was gratis! Momenteel worden er grote werken uitgevoerd en overal liggen straten op maar in de kleine straatjes van de soek maken deze werken het onmogelijk nog door te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten