dinsdag 30 november 2010

Dag 63 - 65, Dahab 'beach resort'


 

De eerste avond kreeg ik een rondleiding van de eigenaar van het hotel met wat algemeen uitleg tot aan zijn tweede restaurantnatuurlijk. De volgende dagen heb ik ook correcte en volledige info gekregen over het postkantoor (deze morgen een kleine 5 kg overbodige resigidsen, kaarten en wat folders verzonden by airmail voor het ronde bedrag van 50 euro (350 pond)! In Cairo kon ik verzenden no airmail voor zo'n 20 euro maar nog eentweetal weken met meer dan 30 kg heeft mij toch overtuigd ...) en betreft de bussen.  Uiteindelijk heb ik een ticket gekocht voor 100 pond op de nachtbus vertrek 22h00 zondag / maandag naar Cairo. Maandag morgen zal ik aansluitend de trein nemen naar Alexandria. Eindelijk weer eens een trein sinds lattakia in syria! En zoals je ziet nog wat internet.

Mijn eertste indruk van Dahab is dat deze plaats klein is, betere tijden gezien heeft en dat het momenteel laagseizoen is. Zo werkt er bijna geen straatverlichting en direct buiten het 'centrum' zijnde meeste gebouwen verlaten of niet afgewerkt. Kan zijn dat ik een verkeerde indruk heb maar toch ... . Mogelijk hebben de bloedige aanslagen in 2006 (http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4940506.stm) hier ook hun effect niet gemist. Ook in de reportage van Jan Leyers op canvas (http://www.canvas.be/dewegnaarmekka) wordt dit ter sprake gebracht.
Dat gezegd zijnde, ik zit in Dahab palace hotel voor 15 euro p.p. (Voor Dahab en mijn portemonee duur ...) smak achter het meest centrale punt, in een confortabele kamer, ontbijt en laundry inbegrepen, wat moet er nog meer zijn. S'ochtend vanaf 08h, als ik mijn continental breakfirst neem in same same, but differentZ restaurant (Krijg hier ook 20% korting en gratis voor- en nagerecht. M.a.w. kan hier groots eten voor minder dan 10 euro!) is het zuiver genieten, mijn favoriet moment van de dag. bijna geen toeristen, een mooie en nog niet zo brandende zon refecterend op the red sea, de golven die op het smalle strand slaan, de vaste bewoners te same same restaurant, de bergen van Saud Arabia, enz. Na de middag en vooral s-avonds zijn de restaurants (Iedere keer ik zat te eten werd ik 'souveniers' aangeboden door hetzelfde zigeunertje ...!) en winkels veel opdringeriger en vind ik het gewoon minder aangenaam. Zelf de vele katten hier weten dat er te verdienen is aan de vele toeristen.

Mijn voornemen om niets te doen in Dahab heb ik bijna volledig waargemaakt. Na twee maanden moest ik wel eens de riem afleggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten