woensdag 24 november 2010

Dag 58 - 60, Petra / Wadi Musa

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Natuurlijk was ik de eerste deze morgen na een klein uur bergop te wandelen met dertig kilo op de rug tot het JETT kantoor (Staatsmaatschappij busvervoer), gelukkig waren er weinig toeterende taxis. Na te vragen wilde de cheuffeur mij NIET afzetten tijdens het paseren aan  mijn hotel met een simpele "nnnnoo ...", en ik heb dan 8 dinar voor mijn tikcet betaald. De bus vertrok met nauwelijks 12 passagiers mooi om 06h30. Dit laatste heb ik erbij geschreven om aan te tonen hoe zwaar het leven wel niet is als bacjpacker ... om 04h30 mijn wekker moeten zetten (...). Hierdoor moest ik en twee Zweden die ik ontmoet heb op de bus, een kilometer steil bergop lopen of het was 10 dinar betalen aan de taximafia van Wadi Musa! De Zweden waren het overtuigen eens met mij dat bijna overal in de wereld taxibestuurders de meest ergelijke mensen zijn dat je kan ontmoeten! 10 dinar (12 euro voor een rit dat maar 0.5 dinar waard is ... een schandelijk neveneffect van MASSA toerisme. En Petra is massatoerisme ... !!! Een lange stoet van bussen uit Amman en Egypte iedere dag tot hier.
Het toeval schuilt achter een klein hoekje, de Belgen met de vrachtwagen waren er ook (Foto), www.septavivre.be.
Mijn kamer in Petra gate hostel & hotel is simpel maar net, al is de losse WC pot 10 cm van de uur een uitdaging (...), de uitbater is vriendelijk en (Redelijk ... voor Jordanie!) oprecht. Het beroemd buffet hebben we helaas niet gekregen deze avond wegens te weinig toeristen.
In Wadi Musa, reeds de 35ste plaats waar ik stop, begint de reismoeheid al toe te slaan. Hier komt de drang om rustig te reisen echt over mij.
Vandaag heb ik buiten VEEL water te kopen (Het is hier warmer dan in Amman), de ingang verkend van Petra (1 dag 50 dinar, 2 dagen 55 dinar en 1 dag zonder hier te overnachten 90 dinar! Dit is wat men noemt staats georgeniseerde mafiatechnieken!), internet gezocht (Nu bezich ...) en het busstation gezocht. In de morgen 3 minibussen naar Aqaba en eentje over de middag voor 5 dinat p.p. ... dat is het.
Deze avond heb ik met Simon en Oskar uit Zweden goed gegeten (voor gemiddeld 5 dinar ...) na een vals alarm deze middag met een professional scam!

Na een eenvoudig maar vullend ontbijt heb ik mijn eerste volledige dag samen met Simon en Oscar uit Zweden Petra bezocht van het Klooster "Ad-Deir" op een kleine twee uur wandelen van de toegangspoort, aan het einde van de lange reeks trappen steil omhoog tot Al-Khazneh. Deze laatste is de meest gebruikt beeld om aan te tonen hoe mooi Jordan wel niet is. In werkelijkheid stelt dit niet veel voor ... ! De oude stad Petra moet in zijn glorietijd enorm groot en indrukwekkend geweest zijn.
Wij zijn gelukkig vroeg vertrokken, 07h00 aan de poort, en hebben eerst de lange klim op de trappen tot Ad-deir en the best view point van Petra gedaan. (Foto babel met Britse toeriste ...) Dit kan ik iedereen aanraden want tegen de  middag wordt de zon brandend heet (Mijn twee liter water die ik meegenomen had was tegen 13h00 tot de laartste druppel op ...) en komen de groepen met toeristen MASSAAL toe. Ook de souvenierswinkeltjes, ezelverhuurders, kameelverhuurders en the one dollar boys komen dan uit de grond en proberen zo veel mogelijk geld uit de toeristen te persen. Onvoorstelbaar hoe vele toeristen zich laten uitmelken, voor wie nog zal komen in de toekomst : LAAT U NIET GEBRUIKEN! Om 14h00 waren ik en de Zweden uitgeput terug in ons hotel ...
Onze laatste avons samen nog gevierd in Cleopatra restaurant met een uitgebreid buffet en thee voor 7 dinar ... puf.

De laatste volle dag in Wadi Musa heb ik samen met de Zweden vroeg opgestaan en nadat zij op de bus naar Aqaba zaten ben ik opnieuw Petra binnen gelopen. Leuk vroeg in de ochtend voor de hitte geariveerd is en de groepen toeristen MASSAAL aankomen. Vaandaag heb ik eerst het Jebel viewpoint beklommen en dan afgedaald tot ik op het einde van de stad (Petra) was. Op de terugweg heb ik een uurtje gezeten op het bankje in een van de grotten (Foto's) en een pijpje gestopt. Omvoorstelbaar hoe de groepen teoristen zo massaal uit de grond komen op het heetste moment van de dag. Alle gidsen,in welke taal dan ook, waren altijd de toeristen aan aanporren sneller te lopen.
Kort na de middag heb ik Petra dan maar verlaten om rustiger oorden op te zoeken. Net voor ik bij mijn hotel was kwam ik weer Rob en Marleen tegen. Ge weet wel, de Hollanders zonder sleurhut van in Syrie! Een Hollander raakje ook nooit kwijt ... (Als jullie dit lezen ... t'is voor een Vlaams publiek geschreven ...). Gezellig bijgepraat, gezellig gegeten in restaurant Cleopatra nadat de groep Duitsers gedient waren (Het restaurant had maar drie kannetjes voor thee b.v. en met een kleine twintig klanten is dat moeilijk he ...) en beloofd terug in Europa een reunie te houden. Moet die Hollanders toch leren wat ECHT bier is zeker ...
Tot zover mijn plan om morgen uitgerust te vertrekken naar Aqaba.

2 opmerkingen: