zaterdag 20 november 2010

Dag 54 - 57, Amman

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




De eerste avond in Palace hotel, gezellig eentje roken en wat internetten, zitten er toevallig drie Vlaamse studentes in de commen room en kom ik Trude uit Holland ook terug tegen. Tine, Abdella en Faysal studeren Arabisch te Cairo en hebben zoals veel Arabieren een lang weekendje genomen te Amman. Vandaag zijn ze ondertussen weer terug naar Cairo. Het is wel gemakkelijk met arabisch sprekende Belgen te gaan eten, hebben zij nog een babbel gehad met een Jordaans koppel over zwangerschap ... getrouwd aan 16 jaar en zijn vrouw, nu 17 jaar, is in verwachting. Spontaan hebben zij mij ook overnachting aangeboden te Cairo (Moet ik nog meer zeggen hoe aangenaam zij zijn ... zie dat een doorsnee Belg zo niet reageren!), in de zeer grote en ongezonde stad. hun woorden ... Helaas heb ik weinig kunnen bijpraten met Trude, maar wij hebben beloofd in Aqaba terug samen te komen.

De eerste volledige dag wilde ik een daguitstap doen, maar doordat de busstations verplaatst zijn (Abdali garage is volledig ontruimt en het nieuwe volledig afgewerkte raghadan is nog steeds leeg!) en ik mijn orientatie nog wat wilde bijwerken is hier niets van in huis gekomen. Wel heb ik mijn ticket voor JETT bus naar Petra (8 dinar en stoel nr 1 ... de beste zitplaats) voor zondag gekocht. Ook mijn bed in Petra aan 20 dinar per nacht voor een single met badkamer (!) is geboekt. Buiten dit heb ik nog het romeins theater bezocht voor 1 dinar en de citadel voor 2 dinar. Het citadel is groter dan ik dacht en zeker een bezoek waard. Wegens de feesten absoluut noodzakelijk! Mensen in Amman zijn zeer aangemaan uitgezonderd natuurlijk de zeer opdringerige taxibestuurders ... zoals overal.
De feesten maken van Amman een zeer rustige stad en maken reizen moeilijk wegens weinig bussen. Na Beiroet ondervind ik hier ook de nodige problemen ... dat die feesten maar vlug over zijn! Gelukkig kon ik nog een kilo koekjes (!) kopen op de hoek en veel vrienden gemaakt in hotel palace.
De tweede dag heb ik besloten een tour te doen voor 18 dinar naar Jerash (8 dinar toagang), ajloun kasteel (1 dinar) en Umm Qias voor 3 dinar met op deze laatste een prachtig zicht op Israel en Syrie en de betwiste gebieden! Een praatgrage oudere dame uit Finland (70 jaar!) en een duits koppel dat ik eerder gezien had in Hama waren mijn autogenoten. Jammer genoeg sprak de chauffeur geen engels ... maar hij reed toch snel! HELAAS heb ik in Jerash mijn regel van geen souveniers gebroken, ik heb een bookmarker voor 1 dinar gekocht ...
Mijn laatste dag heb ik een tour van 16 dinar geboekt met 5 woestijn kastelen en nog 1 toegangsticket. Wij hebben o.a. het kleine maar indrukwekkende Qasr Al-Kharrana, de mooie muurschilderijen van Qasr 'Uwayn 'Amra, het grote kasteel van Al-Azraq waar o.a. Laurence van Arabia verbleven heeft (Heb hier nog een landgenote uit Aalst tegen het lief gelopen ...), het zeer kleine Qasr Hammam As-Sarh en het in restauratie verkerende Qasr Al-Hallabat. Met het zweeds koppel, drie Fransen en mijzelf hadden wij een mooie, met airco, bestelwagen. Buiten een incident over het te dure restaurant in Al-Azraq die onze chauffeur wilde aansmeren, de Fransen waren zeer kwaad hierover, was het een lange wat eentonige dag. Maar met een gezellige avond, eerst eten met Bertil en Astrid uit Zweden voor 5 JD in een straatrestaurant met o.a. turkse pizza (...), nog afscheid genomen van hen (Tot in zweden / Belgie ...), wat internetten met op de achtergrond een vrolijk amerikaanse film, nog douchen, bagage maken en ik ben klaar om morgen 4h30 op te staan voor de JETT bus naar Petra ... zucht - einde Amman.

Zoals jullie waarschijnlijk gemerkt hebben is mijn blog weer in orde en de achterstand van de laatste twee weken in de foto's eindelijk kunnen bijwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten