woensdag 17 november 2010

Dag 52 - 53, Beiroet

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Vandaag heb ik de stad wat verkend, het busstation informatie gezocht en mijn plan voor de komende dagen op punt stellen. Na een nacht slapen heb ik besloten maar 3 nachten te blijven in Beiroet en dan Libanon weer te verlaten ... helaas. Dit betekent een aanpassing in mijn 'planning' ... Ook heb ik hier voor de eerste maal sinds ik vertrokken ben een korte broek.

Beiroet voelt onvoorstelbaar europees aan, opnieuw kerktorens met belgeluid tussen de minaretten en de moskees, massal vrouwen met korte rokken en decollete in het straatbeeld en vrouwen met boerkas 7 shador, dure winkels en bier (Almaza, libanon, ...) en supermarkten zonder alcohol, nieuwe blinkende staddelen tegen kapotgeschoten gebouwen. Wat een aanpassing ...

Mijn laatste dag te Libanon heb ik Jounieh bezocht. Ik ben vanuit garage (Busstation) Charles Helou vertrokken met een express bus voor 3500LL. (Op deze bus zat er ook een onderzoeker die de nieuwe Bradt reisgids aan het onderzoeken was, wij hadden s'avons afgesproken maar hij is helaas niet komen opdagen ... had wel enkele vragen en tips voor hem.) In een half uurtje stond ik op de snelweg net buiten het centrum. Het centrum loopt van de telefirique tot het haventje met de toeristische bootjes. Met een variatie aan nightclubs, bars (Leuk weer eens zonder problemen een biertje in het openbaar te kunnen drinken ...) en dure winkels laat dit stadje zonder problemen zijn ware aard zien. Ik heb het bootje genomen voor 10000LL, een half uurtje rond de baai met arabische muziek en toeristen. Om tot op de kade te komen moest ik wel langs een checkpoint passeren en de soldaat beloven geen foto's te nemen van de militaire installaties. Tja ...
Tegen de middag stond ik aan de telefirique (Is de franse achtergrond hier duidelijk ...?) en na een half uur wachten kon ik instappen. Het is bank holliday in het midden-oosten. De vele buitenlandse toeristen hielden zich tijdens het wachten niet in, tot grote hilariteit, en fotografeerden de lokalen bijna non-stop! Rare beesten die toeristen ... Boven op de berg staat er een groot standbeeld van de maagd maria met bijhorende kerken. Veel is er hier niet te doen maar de rit naar boven geeft toch bijzondere uitzichten ...
Slim als ik was heb ik aan de telefirique een half uur staan wachten omdat ik per se stadbus 6 terug wilde nemen. Een ticketje 1500 is niet veel maar helaas voor mij reed deze niet door het centrum. Op de blinde gok ben ik maar afgestapt en na een kleine 2 uur wandelen was ik terug in mijn hotel ... oef. Mijn ene voet doet hiewr in amman nog altijd zeer ervan ...
Als afsluiter nog een zware maaltijd bij de italiaan op de hoek en de dag zat erop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten