zondag 7 november 2010

Dag 40 - 43, Hama

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




S'morgens te voet de kilometer bergop gelopen tot het pullman busstation (Foto) omdat bus 12 nog niet reed, een verloren busticketje van 10 pond ... 15 eurocent! Na natuurlijk eerst voorbij de busstand te lopen kwam ik uiteindelijk aan en het vertrek om 6h45 liep vlot.
(Bus 6h45 uit het luxe busstation pullman met Al Ahliah busmaatschappij, 160 pond - 3h rit, met engelsprekende bediening in Lattakia. foto)
Op het perron een Duits koppel leren kennen, echte nomaden en wij hebben in Hama beide in hotel Riad ingecheckt.

Een bed in in Riad in een dorm was 350 pond, 400 (normaal 450) de eerst nacht omdat de grote kamer vol was. De volgende ochtend heb ik maar beslist verder in deze kamer te blijven voor 400 pond. Onbijt 150 pond (De persoon die ontbijt klaarmaakte was zeer slecht georganiseerd ...) en slecht internet aan 100 per uur (Achter de hoek sneller internet.). Riad is speciaal ontworpen rond de toerist, goedkoop met alles wat een toerist kan wensen. Dat deze plaats goed is bewijst een grote groep Belgen met Joker. Hotel Cairo, de volgende deur, zou exact hetzelfde zijn?
Enkel de oproep tot hebed om 05h00 is wat moeilijk - alle minaretten in Hama zijn niet op elkaar afgestemd ... een grote kakafonie!

De eerste dag heb ik de stad verkend - Azm palice (Foto met mij!), citadel (eigenlijk een park), een nieuwe grote kerk (Blijkbaar een redelijk kristelijke gemeenschap!), de oude stad en alle watermolens (Foto / flim) waarvoor Hama gekend is -, mijn laatste postkaartje verzonden (Belanrijke missie ...), ter ontspanning een pijpje rookt in het park (Kon dit evengoed doen in hostel ... iedereen rookt er toch zonder schaamte!), een ontstuimige begroeting van een grote bende scholieren (Foto) en een korte kennismaking met twee vriendelijke lokale families en s'avonds met Angil uit spanje een restaurantje meegepikt. 'Angel' is helemaal uit spanje hierheen gefietst ... moedig! Gisteren heeft hij wel iets opgelopen en ik heb hem een pilletje geleend tegen diaree.
s'avonds in de 'commen room' besloten we met enkele toeristen no enkele biertjes te gaan kopen bij een griek orthodokse winkel (Alcohol ...) en onderweg nog een doosje flagyl voor onze zieke vriend aan 150 pond. Hij was een gelukkig man. Later bleek dat bier storend was en werden wij vriendelijk verzocht te stoppen met alcohol ... voor de geur. Dat er al uren vier man rookten als een ketter geeft duidelijk geen storende geur!

De tweede dag hebben de Duitsers, ik en een andere toerist een tour gedaan met Riad. (Veel foto's) 800 pond per persoon van 07 tot 13h waarbij we Apamea bezocht hebben (Ben ik vergeten de toegang te betalen ... 150 pond. Oppassen want er rijden hier 'verkopers' rond : old coint - antiek - postcard, het was leuk met ze te lachen ... "no antiek ... made in china!". Op het laatst kreeg ik antwoord : "no, made in hong kong!"), de dode stad Al bara (Overal olifplukkers rond deze site ...), de dode stad sergilla (Loop ik hier wel weer de groep Vlamingen van Joker tegen het lijf van gisteren avond! En een Waals gezins met een vrachtwagen, www.septavivre.be! Foto ...) en uiteindelijk het museum in Ma-arat Nu Raman met de mozaieken. De laatste twee kosten telkens 150 pond toegang.

De tweede avond hebben 'anhel' spanje, ik, en een Japans / Canadees koppel (http://www.travelpod.com/z/nacrobat/1/1289345019) een restaurant meepikt met een menu van 200 pond p.p., niet slecht. (Foto) De volgende avond met de Duitsers niet zo goed! Als afsluitertje no een fawafel heheten ... zeh maar  kaas in dee opherold en overhoten met een zoetihheid. Zeer slecht voor mijn lijn!
De wereld is klein ... twee derde van de gasten spreekt nederlands met o.a. een groep van 10 personen Vlamingen met Joker, en twee Holandse ...! Groepreizen is duidelijk anders ... altijd opgejaagd!

Ondertussen begin ik het verkeer in syrie een beetje gewend te worden en kan ik al met iets minder schrik tussen het verkeer door lopen. Gewoon denken "foert,  ik ga ervoor"! Volgens het Duits koppel doe ik gevaarlijk ... tja! Ook voel ik mij meer ontspannen en veiliger in syrie dan in b.v. Turkije. De toerist police in Hama is een geruststelling ... foto!
Vandaag ben ik gebleven om een beetje lui te zijn ... Duitsers (Ondertussen omhedoopt tot berggeit en hond ... in English : 'mountain gout and dog"!) afgezet in de garage, wat internetten, deze avond haan eten met een Holandse toeriste 9Twee halve kippen 300 pond en nadien nog een lawafel 150 pond ... now zeg, best gezellig) en verder zo weinig moelijk doen.

Als dit bericht niet correct is ... sommige toetsen op de PC werken niet altijd - sorry! Deze internetwinkel werkt ten minste aanvaardbaar snel, met natuurlijk inschrijven van mijn paspoort en blohspot eblokeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten