maandag 15 november 2010

Dag 50, daguitstap naar Bosra

 
 
 
 
 
 
 
 
 


Inderdaad ongeveer iedere twee uur is er een grote bus naar Bosra. De prijs varieerd van 75 tot 100 pond p.p.. Let wel op aan de inkom van het pullman station proberen ze je naar hun loket te leiden .., maar alle loketten bevinden zich in een zaal waardoor je gewoon kan shoppen.
Van het centrum naar garage sarayigeh vond ik natuurlijk bus 15 niet en na navraag "garage sarayigeh" (of zoiets ... mijn arabisch is ook dat niet ...) ben ik er met een rode bus geraakt. Op de terugweg hetzelfde liedje maar na 5 minuten zat ik op een rode bus richting centrum. (Een passagier in doorsnee burger kledij stond naast mij met nonchalant een pistool achter zijn broeksriem, zeker geen alledaags voor een Belg!) Alleen de chauffeurs waren nerveus en wilden absoluut niet stoppen aan de halte wegens de strenge politie, dus stopten ze 100 meter verder!
In het doorgaan bleek ik in de verkeerde bus naar Bosra te zitten en mijn ticket van 75 pond was niet geldig, gelukkig is er de taalbariere en speelde ik "the dom tourist act" en lieten ze mij gewoon zitten in de overvolle bus. Normaal kost een ticket voor deze mooie bus blijkbaar 100 pond. mijn ticket voor de terugweg heb ik dan ook niet gebruikt omdat ik simpelweg hun kantoor in Bosra niet wilde zoeken. Ik heb gewoon een nieuw ticket van 100 pond gekocht bij de duurdere maatschappij. De bus op de terugweg was ook maar halfvol en hierdoor een struk aangenamer voor een Belg met lange benen.
De rit verliep hoofdzakelijk langs de snelweg Damascus - Amman en was saai. De ondertussen meerdere malen vernoemde Belgen van septavivre.be, met de 5 kinderen en de bus, zag ik ook passeren weg van Bosra ... iedereen naar hetzelfde ...
Bosra is inderdaad gaemakkelijk te bezoeken in twee uur, en ik heb dit dan ook gedaan. De toegang van 150 pond tot het indrukwekkend romeins theater vond ik nogal duur maar al de rest ligt gewoon in het dorp. Hedendaags Bosra is gewoon over en tussen het oude Bosra gebouwd en geeft een kleurrijk beeld. Voor mij een leuk akkefietje is het zijlijntje van de beroemde spoorlijn Damascus - Medina, dit loopt tot aan de voet van het romeins theater. Iets wat de meeste toeristen wel niet zullen opmerken ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten