dinsdag 30 november 2010

Dag 66, bus Dahab - Cairo en trein Cairo - Alexandria

 
 
 

S'avonds heb ik net voor vertrek nog een koppel uit nieuw zeeland gesproeken die ook dezelfde bus nam. Hebben dan maar een taxi gedeelt tot het busstation met een taxibestuurder die ons welde overtuigen dat 700 pond gedeeld door drie 50 pond per persoon is. Ze denken ook allemaal dat toeristen oerdom zijn!
De busrit met de moderne toerbus duurde een volle negen uur. Inbegrepen waren de stop in het busstation Sharm el sayk, twee koffiepauzes en vier maal een stop aan een checkpoint waar we onze paspoort moesten tonen. Tussendoor mochten we ook proberen te slapen. Eenmaal aangekomen te Cairo stonden we natuurlijk niet in het nieuw busstation naast metrostation Orabi, maar in busstation abbassiyyya op een dikke kilometer van het dichste metrostation. Na afscheid van het nieuw zeelands koppel ben ik dan maar te voet richting metro gelopen, met een nerveuse Duitse toerist. Na enkele keren de weg te vragen, en nadat ik aan een kraampje mijn ontbijt gekocht had (Een soort vlees en frietjes kebab ...) kwamen we na een uurtje toch aan een metrostation. Twee stops verder voor 1 pond en we konden onze weg zoeken in het chaotisch Ramses station dat momenteel grote verbouwingen ondergaat.
Nadat Duitser en mijn wegen gescheiden waren in Ramses station kon ik mijn ticket voor Alexandria zoeken. Met behulp van een van de vele politieagenten werden ik en een Brits koppel vlot aan onze ticketten geholpen. 35 pond in de sneltrein in tweede klasse en natuurlijk nog 2 pond smeergeld aan de agent en 1 pond aan de bagagedrager ... en ze zeggen dat Belgie corrupt is!
De treinrit, eindelijk weer een trein na een maand, verliep snel en redelijk confortabel in de italiaanse rijtuigen met airco. Tussen 09h00 en iets na 11h00 reeds de trein over de oude rails van Cairo tot Alexandria. Voor dit continent werkelijk HST te noemen! Ook het landschap is volledig anders, na weken en maanden te kijken op een bruin landschap zag ik eindelijk weer eens groen, het vruchtbare landschap van de delta valei van de Neil.
Vanuit het station ben ik, na de vlot de gorde taxis te doorbreken, naar het centrum gelopen. Het eerste hotel dat ik aandeed had mooie kamers en was relatief goedkoop naar hierover meer in de volgende berichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten