zaterdag 4 december 2010

Dag 69 / 70, trein 88 Alexandria - Cairo Ramses & trein 86 Cairo ramses - Luxor

 

Enkele dagen geleden heb ik ticketten 2 klasse gekocht, trein nr 88 Alexandrie (17h00) - Cairo voor 35 pond en voor 60 dollar op trein nr 86 van Cairo (20h30) naar Luxor. Beiden te vertrekken op 02 december en op de slaaptrein eten inbegrepen. Opletten vele 'snelle' en slaaptreinen in Egypte zijn volledig volgeboekt, m.a.w. altijd tijdig boeken als je een plaats wel.

In 20 minuten stond ik te voet van hotel swiss canalin het station. Na driemaal vragen stond ik op het juiste perron en uiteindelijk in het juiste rijtuig. In egypte zijn er geen aanduidingen op de perrons en als de rijtuigen geen leesbare nummering hebben zoals trein 88 dan is vragen de enige oplossing. Gelukkig waren er wel 'westerse nummers' op de zitplaatsen en ik was veilig, mijn rijtuig werd bewaakt door een poltitieagent. Helaas bleek mijn inschatting verkeerd, i.p.v. een directe trein naar Cairo (ongeveer een rit van twee uur ...) bleek deze te stoppen in tanta en nam niet de directe spoorlijn. Een ontspannende treinrit werd een race tegen de klok om mijn slaaptrein te halen in Cairo. Gelukkig had de local wel zin in een babbel, met zijn beperkte kennis van het engels. Al vlug kwam het onderwerp religie aan bod (Soorten katholieken, soorten moslims, ...) en het was absolut belangrijk dat ik werd overtuigd dat niet alle moslims terroristen en moordenaars zijn.

Een klein half uurtje voor mijn slaaptrein vertrok kwam ik (gelukkig) het station binnen gereden en toen ik het juiste perron gevonden had reed trein 86 net perron 8 binnen. Na wat geschaffel had ik mijn rijtuig (achteraan de trein natuurlijk ...) snel gevonden en had ik mij geinstalleerd in het 'luxe' duits slaaprijtuig. Ik moet toegeven dat ik toch even gezweet heb voor deze aansluiting! EINDELIJK weer een slaaptrein, de meest aangename manier van reizen. Mag ook wel voor 60 dollar.
In de tweede stop van deze trein, te Gize station, stapte mijn coupe genoot op. Srikjnpg is een gastarbeider uit India die enkele dagen vrij heeft en met enkele collega's eens Luxor beozcht. Hij was best een aangename coupegenoot, voor het minste begon hij altijd te lachen. Na ons teleurstellend dinner waarbij wij onze thee (5 pond) of instandkoffie (10 pond!) moesten bijbetalen -60 dollar is blijkbaar te weinig!!! - werden onze bedden opengeklapt en konden slapen.
Kort voor onze aankomst te luxor werden we gewekt en kregen we een iets minder teleurstellend ontbijt. Zowel Srikjnpg als mijzelf antwoorden spontaan NO op de vraag koffie / thee deze maal! Na afscheid te nemen kon ik mijn weg vechten door de muur touts (Zeg maar de meest irriterende Egyptenaren die er bestaan ...) en taxibestuurders stond ik binnen 15 minuten aan Luxor happy hotel. Maar dit is voor het volgende bericht ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten