zondag 19 december 2010

Dag 86, uitstapje naar Akko

Prison museum met extreme beveiliging


Tunnel

Pedro in de haven

Humus met vers brood, hmmmm ...



Nog wat napraten ...

 Deze morgen had ik na het uitgebreid ontbijt te port inn ben ik samen met Pedro uit Argentinie vertrokken naar station Hashomna om de hoek. Toen net hiervoor een ietwat irriterende en mentaal onstabiele gast uit mijn kamer was vertrokken was de dag goed ingezet. In het station natuurlijk de gebruikelijke scanners, metaaldetectoren en de gebruikelijke vragen zoals "have you any guns with you, any automatic waepons, ..." (Ik ben hier niet aan het zeveren!!!) konden we binnen, ticketje kopen (14.5 shekel enkel) en op oinze trein wachten. Na een paar foto's in't geniep reed onze trein binnen. Na een confortabele 20 minuten treinrit stonden we al in Ako. Een rustige wandeling later stonden we aan het begin van de oude stad. Er heerst een zeer ontspannen sfeer in deze stad, waar alle huizen bewoond zijn en alle religies in harmonie samne leven. Hier kan het ...
Vooral de stadmuur aan de vuurtoren en het kleine visserhaventje zijn prachtig. Natuurlijk hebben we uren rondgezworven in de kleine straatjes, zeer lekkere en goedkope humus gegeten en genoten van de haven. De templars tunnel die ik bezocht heb was duidelijk te klein, de bovenkant kwam soms maar aan mijn broeksriem maar het was goedkoop, ik kreeg studenten korting! De Al-Zazzar moskee was 10 shekel en een gids voor dit kleine plaatsje 0 shekel. Dat laatste was net iets te veel voor mij.
Aan de inkom van het prison museum werden we onvoorstelbaar grondig onderzocht. Toen ze de Syrische stempels zagen werd versterking opgeropen om ons nog beter te kunnen onderzoeken. Zelf de foto's van Pedro's camera werden bekeken. Omdat dit museum onder het ministerie van defentie valt. Geloof mij, er is hier absoluut NIETS op de blazen, het is een oud fort dat de Britten in de jaren 40 omgebouwd hebben tot gevangenis voor verzetstrijders.

Pas toen de zon onderging hebben we besloten terug af te zakken naar Haifa. In het station werden we opnieuw gevraagd of we vuurwapens op zak hadden ...! Nog gezellig wat drinken in de tuin van port inn, eentje roken, wat internet en de dag zit er al weer op.

Ik kan ook melden dat mij verkoudheid veel verbeterd is. Het verbruik papieren zakdoekjes is aan het dalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten