woensdag 8 december 2010

Dag 74 / 75, trein 83 Luxor - Cairo

 

In Alexandria had ik reeds mijn ticket voor 60 dollar gekocht in tweede klasse op slaaptrein nr 83, Luxor (19h30) naar Cairo op 7 december.
Na een korte wandeling van hotel happy land stond ik als eerste toerist op het perron van dit kleine station. Stipt op tijd kwam onze trein binnen gereden en stond ik in het moderne en confortabele slaaprijtuig. Net zoals de vorige slaaptrein was 'dinner' en ontbijt gratis maar mijn coupegenoot en ik waren duidelijk niet van plan drank bij te bestellen ... aan 10 pond per stuk! Op deze trein kregen we blijkbaar wel koffie (Geen instand!) en thee gratis ... niet bij het dinner. Voor de eerste maal ooit zat ik in een slaaptrein met lavobo met een kraantje warm of koud water! Welke luxe is dat niet?
Mijn coupegenoot uit Hong Kong, NEEN niet uit China (!!??!!?!! ... ), was het zonder enige twijfel met mij eens dat Egypte een zeer irritant land is, onvoorstelbaar duur omdat overal zo veel mogelijk geld uit de toerist wordt geperst en dat de grootse bezienswaardigheden minder voorstellen nadat je ze gezien hebt.

Ik was van plan uit te stappen in Cairo Ramses (2 de stop) maar omdat naar goede traditie de trein met een uur vertraging aankwam te Cairo ben ik, na afscheid van Hong Kong, maar uitgestapt te Gize met directe aansluiting op de metro. Nog voor de spits stond ik 20 minuten al op het metrostation van bestemming en kon ik een kilometer lopen tot Abdoela en Tine. Gelukkig was hun uitleg duidelijk en heb ik maar twee maal getwijfeld onderweg. Maar Abdoela, Tine en alle andere kamergenoten is een verhaal voor Cairo ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten