dinsdag 21 december 2010

Dag 87, uitstapje naar Nazareth


Grieks orthodokse kerk

Baha'i gardens

Na een goed ontbijt en een prachtige zonsopgang zijn Pedro en ik volle moed vertrokken. Voor het station Hashona hadden we al snel een bus 331 vast voor 16.7 shekel naar Nazareth. De bus reed tot het begin van de souk. Van hier is het een kleine 5 minuten wandelen tot de reden om Nazareth te bezoeken. Iedereen is kristelijk opgevoed is zal wel weten waarom Nazareth moet bezocht worden, ik zal hierover verder niets over zeggen. In de moderne Kathedraal, met veel gewapend beton, is het een komen en gaan van peldrims en toeristen. De grote groepen zuid-afrikanen uit Jeruzalem waren hier ook geariveerd. Toevallig was er een groep koreanen die een misdienst kregen en wij zijn er maar bijgesprongen. Helaas heb ik er niets van begrepen maar de ervaring was meer dan voldoende. Daarna hebben we nog verder de berg opgelopen tot "Mary's well" die gepromoveerd was tot de lokale urinoir. Buiten nog een kerkje of twee en een souk die grotendeels gesloten is kan ik niets meer vertellen over Nazareth. De stad zelf is het bezoeken niet waard en wij hadden alles gezien in enkele uren. Nog falafel en humus gegeten en als desert kunafa in de 'sweetshop' op de hoek.

Omdat we veel tijd over hadden hebben we nog de Bada'i gardens gedaan in Haifa. Met de metro eerst naar de top voor 6.2 shekel en vandaar te voet. Omdat we de enige tour op de middag gemist hadden zijn we rond de tuin naar beneden gelopen. Buiten de tuin kan je ook veel zien van de tuin zelf. De tuin is onvoorstelbaar indrukwekkend en moet enorme kapitalen gekost hebben. Blijkbaar is dit de belangrijkste plaats voor een geloof dat een kleine 200 jaar geleden gesticht is. Ik had er nog nooit van gehoord maar de volgende ochtend heb ik gepraat met een aantal volgelingen uit alle delen van de wereld die op pelgrim waren. Ongeveer de helft van de bewoners van de port inn zijn volgelingen van deze religie. Hebben zij mij zelf verteld de volgende ochtend over het ontbijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten