vrijdag 17 december 2010

Dag 79 - 84, Jeruzalem

 
 
 
 


 Sercio maakt vrienden en Perdo neemt foto's ...
 Sercio maakt vrienden ...

 Bidden is vermoeiend ...
 Klaagmuur

 Bezoek tempelberg
 Vriendinnen van citadel hostel.

 Overal checkpoints ...
 Afscheid en vertrek van Pedro, snik.
Citadel hostel
 Bethlegem
 
 
 
Laatste avond te Jeruzalem


Citadel yuoth hostel is een beetje basic maar best 'cosy.' Het gratis internet is werkelijk slecht maar buiten dat valt het nog wel mee. Aan 65 / 70 shekel per nacht niet goedkoop maar voor Jeruzalem is dit een van de goedkoopste plaatsen!
De eerste avond ben ik nog met enkele hostelgenoten gaan eten en nog eentje gaan drinken, na de lange tijd drooglegging is het leuk dit gewoon te kunnen doen! De zandstorm maakte van deze uitstap wel een echte beproeving ...! De volgende ochtend regende het enorm en heb ik eerst wat geinternet en dan zullen we nog wel zien. Dat is ook weer wennen, regen na bijna twee maanden! Alsof ik terug ben in europa. Na de middag toen de regen wat minderde heb ik nog het station Malcha gezocht (Van kings road met bus 4 / 4H of 18 / 18H / 6 / 6H van Jaffa road). Net voorbij het stadion en Malcha shopping centre ligt er inderdaad een volledig gesloten station. Daarbuiten heb ik nog mijn was binnen gegeven en nog wat inkopen.
De volgende dag, met een mooie zon aan de hemel welde ik absoluut toerist spelen. Eeerst ontbijt in de nieuwe stad dat hier uit koffie met koeken bestaat, geen falafels .... De tower of David voor 30 shekel was een mooi begin van de stad met enkele mooie tentoonstellingen. Dan ben ik via de kamer gepaseerd van het laatste avondmaal, kings david museum en het hohlocost museum. Omdat mijn voeten al moe waren heb ik wat gerust in de hostel. Hier kon ik mijn Franse kennis nuttigen toen een oudere Fransman kwam informeren aan de receptie en geen enkel woord engels sprak. Als afsluiter nog het archeologisch park voor 30 shekel en 16 shekel voor een tour van een uur. Dit was beter dan ik eerst gedacht had. Nu nog wat rusten, eten zoeken en de dag zit er al weer op.
Vandaag heb ik opgetrokken met Pedro, een portugees die op een klein eilandje woont midden de oceaan en Sercio een zeer open en vriendelijke man die als een magneet mensen aantrekt. Na een foul sandwich voor 5 shekel in de arabische wijk hebben we de tempelberg bezocht. Na een aantal checkpoints konden we betreden tot deze zeer betwiste berg en Sercio maakte spontaan vriendschap met een local die zijn katten aan het voeren was. Om 10h00, sluitingstijd toeristen, werden we snel buitengewerkt en zakten we af naar de klaagmuur. Tot mijn verbazing zijn er hier weinig tot geen belemmeringen en konden we spontaan rondlopen en foto's nemen. Sercio en zijn baard waren natuurlijk een aandachtspunt en verschillende joren spraken ons aan. Na een duidelijk openminded en best een verlichtende geest raakte Pedro in discutie met een duidelijk veel fanatikeler een. Voor hem was het duidelijk dat alle arabieren weg moesten en gedood worden! Pedro wilde een realistische dicutie hebben maar na een half uur was zijn conclutie, niet mogelijk! Ondertussen hebben ik en Sercio ons kunnen amuseren met de dochtertjes van twee Deense toeristes van ons hotel.
Voor de volgende foul sandwich, als't goed is het systeem niet veranderen, hebben we nog de rampartsa walk gedaan voor 16 shekel. Zeg maar een kilometer op stadmuren gewandeld van jaffa gate tot net voor de tempelberg. Mooie uitzichten. Dan moest Pedro weg en heb ik met Sercio nog een bank gezocht in de nieuwe stad waarbij we Pedro nog eens gezien hebben op de stadsbus. Uiteindelijk hebben we nog instand spaghetty, tomaten, brood en instand puree met koffie genuttigd als afsluiter van de dag. Een lange maar zeer verrassende dag waarbij ik de problemen toch van iets dichter heb kunnen zien. Waarom moet de mensheid altijd overal alles om zeep helpen ... ?
Donderdag, mijn laatste dag in Jeruzalem heb ik besloten om Bethleghem te bezoeken. Van het arabisch busstation net buiten Damascus gate kon ik vlot voor 6.5 shekel bus 21 nemen tot Bethleghem. Deze bus rijdt rond de checkpoints tot de rand van bethleghem. Onderweg staat er een groot bord met de vermelding : "It is illegal to enter palistina cording Istrael law". Het toppunt van verdraagzaamheid! Natuurlijk stond er een horde taxichauffeurs die mij misleiden maar na de hulp van een local liep ik al vlug in de goede richting. Vertrouw NOOIT een taxichauffeur die zegt dat het lang duurt! Waarom betleghem bezoeken is bijna een nutteloze vraag denk ik. Net zoals in Jeruzalem zorgen de verschillende geloven ook hier voor een interresante mix. Na een poging mij te overtuigen tot het jodendom aan de klaagmuur gisteren werdt ik vandaag niet bekeerd tot het kristendom wegens reeds kristen. De vriendelijke dame die mij hier aansprak zal mij later nog helpen. Omdat ik toch tijd in overvloed had ben ik te voet van de oude stad naar checkpoint 5 gelopen. Onderweg liep ik oude dame van voor de kerk weer tegen het lijf en zij heeft mij terug op de goede weg geholpen richting de checkpoint. In enkele minuten was ik de eigenlijke muur gepasseerd maar de aggretie en grote hoeveelheden kogelvrij glas, beton, staal aan deze checkpoint is halucinant. De haat loot hier werkelijke van de muren. Eenmaal voorbij de muur stond bus 24 voor de deur en stond ik 15 minuten later terug aan de oude stad.
Mijn laatste avond te Jeruzalem bestaat enkel uit wat internet en rusten. Door de koude enkele dagen geleden heb ik een deftige snotvalling en ik voel mij vanzelfsprekend niet goed. Het verbruik papieren zakdoekjes is dramatisch gestegen.
Mijn laatste avond heb ik nog genoten van de ondergaande zon op het dakterras van citadel hostel. Daarna nog in mooi (Foto ...) en interresant gezelschap een biertje gedronken en terwijl de wereldproblemen oplossen. Onze Latvische vriendin was opvallend negatief over ongeveer alle landen en steden waar ze ooit geleefd heeft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten