woensdag 8 december 2010

Dag 70 - 74, Luxor


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Na het verplicht promotiepraatje om tours te verkopen kon ik al on 08h00 in mijn kamer, heb ik nog 15 pond extra betaald voor mijn ontbijt deze morgen. Luxor happy hotel is momenteel vebazend leeg, de eerste dag vermoedelijk maar 4 toeristen (!) en later nog minder, heeft een prachtig dakterras, momenteel niet werkend internet (Op 30 meter is er toch een goedkoper internetwinkel) en een zeer uitgebreid en goed ontbijt. Mijn kamer met badkamer heeft altijd warm water en iedere dag wordt mijn bed opgemaakt met verse lakens en zeep. Je kan hier water kopen voor 2 pond per fles, een goede deel. Het enige negatief punt is dat de uitbater geen fietsen meer wel verhuren voor drogredenen en enkel tours wel verkopen. Laat U niet misleiden. De westbank verkennen per fiets is absoluut de goedkoopste en een gemakkelijke manier om dit te verkennen. Zijn andere tours zijn wel van goede prijs kwaliteit maar het lukt scvhijnbaar nooit twee of meer toeristen samen te krijgen en zo de prijs te drukken ... begrijp je! Ook welde ik verhuizen naar een andere kamer om te kunnen slapen, maar dit was zonder bij te betalen niet mogelijk! Een zoveelste scam ... Gelukkig was de derde nacht veel stiller en heb ik een onvoorstelbare 11 uur geslapen ... !

Internet daarin tegen is gemakkelijk te vinden en relatief goed voor 5 pond. De eerste plaats die ik uitgetest heb zat vol schreeuwende kinderen en was iets aan de trage kant. Nu heb ik eentje gevonden die sneller is en geen spelende kinderen!
De eerste dag heb ik met twee Britten, die ik tijdens het ontbijt ontmoet heb samen met een Zwitser (Zeg maar alle gasten van het hotel!), maar het Karnak tempel bezocht. In alle reisgidsen een enorm groot complex maar wij vonden allen dat de 65 pond zwaar overroepen zijn net zoals het complex. In een uurtje hadden we het zowat gezien!
De rest van de dag heb ik nog wat proberen uit te rusten in mijn hotel. Luxor zelf is absoluut niet de stad om uit te rusten. Ik denk dat van alle plaatsen in Egypte dit wel de meest irriterende plaats is. Als toerist wordt je in de straten en in de musea constant lastiggevallen en probeert men je constant geld af te nemen. In Egypte en vooral hier in Luxor wordt dit op een opvallend agressieve manier gedaan. Het is bijna een opdracht naar buiten te gaan. 
Als afsluiter heb ik nog met Adam, Alex (Brit) en Fabien uit Zwitserland in een lokaal restaurantje gaan eten. Het restaurant ziet er wat uitgeleefd uit maar het eten is niet duur (45 pond (6 euro)met soep, twee verse fruitsappen en een stoofpotje / rijst als hoofdgerecht.) en zeer goed.

De tweede dag heb ik samen met Adem en Alex per taxi (150 pond van de westbank) tot na de middag de westbank verkend. Op het einde hebben zij mijn deel van 50 pond geweigerd, echte Britten niet? Eerst de valei van de koningen, ticket 80 pond waarbi je drie tombes mag bezoeken. Het treintje koste 4 p.p., wat ik absoluut afraad. Het is TWEE minuten lopen. In de eerste tombe werden we 'gescamd' tot 5 pond voor een gids. Daarna hebben we de tempel van Hatshepsut gedaan voor 30 pond. Naar verluid de heeste plaats op aarde (?), opnieuw een tourist hotspot maar een muur tourbussen, is deze tempel klein maar bijzonder. Als laatste hebben we de Habu tempel gedaan ook voor 30 pond. Deze tempel is goed geconserveerd met nog enkele muren verfresten. Hier bijna geen tourbussen maar wel al de aggresieve touts en de gekende scams.

De derde dag ben ik na het gebruikelijk prachtig ontbijt, wat ik nodig had na een slapeloze nacht, weer vertrokken na de 'west bank' met de ferry langs alle irriterende Egyptenaren.Deze maal ben ik van de 'ferrylanding' op de west bank te voet via de suikerrietsmalspoorlijn (Er wordt hier veel suikerriet verbouwd en er loopt een in onbruik geraakte smalspoorlijn over de west bank. Als echte Infrabeller moest ik troch even stoppen ...) tot het centraal ticketenkantoor. Dan verder in de brandende zon met een eerste stop te Ramesseum tempel (30 pond). Deze tempel is volop in restauratie en er wordt opvallend weinig mechanisch gereedschap gebruikt. Zie de foto hoe een steentje (Afmetingen ongeveer 1.5 op 15 op 1.5 meter ...) handmatig verplaatst wordt! Hier geen touts binnen de omheinig die je proberen erop te leggen. Ik ben dan verder gewandeld tot Carters huis, verbouwd tot carters cafe ... Onderweg werd ik natuurlijk constant aangesproken, toeterende taxis, enz. Dit laatste is vermoeiender dan de zon. Een fiets huren net voorbij de west bank ferry terminal is wel een gemakkelijker optie. Laat je niet immiteren door de vele touts rond de ferry met taxis, guids, schoen polish, enz. Gewoon zelf naar de fietsverhuurders lopen en maken dat je genoeg water meeneemt en zonbescherming. De rest loopt wel los.

De voorlaatste dag ben ik gestart met het luxor museum te bezoeken. Dit museum dat recent uitgebreid en gemoderniseerd is lijkt nogal klein voor 80 pond maar heeft enkele bijzondere stukken zoals de twee mumies. Een uurtje was toch meer dan genoeg voor mij ... Helaas worden foto's niet toegelaten net zoals in de valei van de koningen.
Deze avond zal ik nog het luxor tempel bezoeken na zonsondergang voor de bijzondere verlichting van deze tempel. Dit zou iets bijzonders zijn? Een deel van de stad is recent afgebroken geweest om luxor tempel te verbinden met Karnak tempel. De opgravingen zijn bezig de langs weg sfinksen te verbinden met Karnak. Dit zal een hele langse weg sfinksen opleveren ...
Vandaag heb ik een nieuwe reactie uitgeprobeert voor de vele touts : "no, my frend, you're not selling." Helaas niet de gewenste effecten bereikt ...
Om de dag af te sluiten heb ik na een alerlaatste keer naar hetzelfde goede restaurant (Met een fototje als afscheid ...) Luxor tempel bezocht na zonsondergang. Absoluut prachtig met de verlichte zuilen en sfinksen, veel indrukwekkender dan overdag. Alleen is het jammer dat alle irriterend Egyptenaren van de boulevar naar het plein voor de tempel verhuisd zijn. Om mijn zinnen wat te verzetten heb ik op de heenweg een veel te opdringerige schoenpoetsertje eens mijn gedacht gezegd en gedreigd hem een goede lap rond zijn oren te geven. Moet zeggen dat dit geen loos dreigement was! Omstaanders kwamen direct tussen door de schoenpoetser tweemaal tot de orde te roepen. Na mijn bezoek aan de tempel (50 pond) kwam hij zich verondschuldigen! Geweld is niet goed maar HET LUCHT MIJ OP en als winnende partij ben ik wel trots ...
Nog vermelden dat L.P. verkeerd is, de ingang is verplaatst aan de andere kant naast de exit en de busparking ... natuurlijk. Alles voor het MASSA toerisme!

Mijn laatste dag in Luxor is een zeer saaie. Buiten het mummification museum aan 50 pond, waar ik in 20 minuten buiten stond, had ik niets meer te doen. Zeker een interesant museum ... maar 50 pond (7 euro) is nogal veel. Nog wat rondgewandeld, beetje internet (De uitbater speelde een concert van Celine Dijon ... het is leuk achter maanden weer 'westerse muziek' te horen. Dit is mogelijk moeilijk uit te leggen voor wie niet langdurig reist maar het is een factor.) en afscheid genomen deze morgen van de kat die iedere ochtend eten kwam vragen.

Ter conclutie kan ik zeggen dat Luxor een zeer lastige stad is, vol irriterende Egyptenaren, en dat vele grootse bezienswaardigheden mij nogal tegenvielen. Niet te vergeten dat Luxor en Egypte in het bijzonder een zeer duur land is om te bereizen. Binnen Europa reizen is niet veel duurder!!! Toerisme is hier big business en de laatste eurocent wordt uit iedere toerist geperst! O ja, wie zich wel vergiftigen, ook hier is er een Mcdonalds, zie foto!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten