dinsdag 21 december 2010

Dag 84 - 88, eerste maal Haifa

eerste deel treinrit uit Jeruzalem ...



 

Van links naar rechts, Pedro uit argentinie, een Flamman extreme en Julie uit France ...

Na een avond te veel bier voel ik mij deze ochtend echt ziek. Het verbruik papieren zakdoeken is dramatisch gestegen maar we moeten weg ...
Met bus 6 van Jaffa road (Deze bus rijdt via het centraal busstation tot malcha station, een van de gemakkelijkste stadsbussen.) stond ik voor 6.2 shekel een klein uur na vertrek uit citadel hostel in station malcha. Na uitgebreid mijn rugzak uiteen gehaald te hebben, wegens geen schanner (!?!), kon ik mijn ticket kopen voor 45 shekel. 5 minuten later arriveerde mijn trein en kon de rit beginnen. Het eerste deel reed de moderne en confortabele trein met een slakkegang tussen de prachtige heuvels, een ware verademing na de vele bussen. Een uurtje later stond ik al in Tel aviv, een korte overstap en ik zat in een andere moderne Duitse trein richting Haifa. Met alle engeltalige aanduidingen en aankondigingen is het extreem gemakkelijk, snel en goedkoop de trein te nemen. Dit in tegenstelling tot de bewering van de resigeidsen! In totaal stond ik in drie uur van Jeruzalem in Haifa. Enkel opletten ik kreeg wel onder mijn voeten geen foto's te nemen van de trein en personeel op de stations. Enkel van de stations zelf is het toegelaten, tja ... !?!
In 5 minuten stond ik aan de deur van de port inn, een hostel met alle faciliteiten en best een aangename sfeer. (105 shekel p.p. met ontbijt in dorm room) In de tuin raakte ik al snel aan de praat met enkel hostelgenoten. Twee duitse toersiten, een soldaat die morgen aan zijn dienst begint en een beroepsmilitair die problemen heeft met Belgen. Wij hebben de joden laten vallen ...! Samen met Daniel en Adrien van Stutgard heb ik nog een gezellige avond gehad met Ierisch beer en een lokaal eten en muziek op de achtergrond.
Mijn eerste volle dag in Haifa heb ik niets gedaan. Na het uitgebreid ontbijt een uurtje rondgelopen maar ik was zo moe en het regende waardoor ik besloten heb er de brui aan te geven. Gelukkig was er een gezellige sfeer met de vele toeristen in de 'living'. Zo hebben we nog een piza besteld en drank besteld om de innerlijke mens te verzorgen.
Ondertussen hebben vele ook opgemerkt dat er een ombetrouwbare persoon in mijn dorm zit. Maar hier meer over in andere berichten ...
De laatste dag heb ik Nazareth bezocht (zie bericht) en heb ik in een uurtje internet rnet mijn verdere route min of meer vastgelegd tot de boot te Ashdod (...). Een belangrijke stap voor de orgenisatie in mijn reis. En zeggen dat reizen niet stresserend is!
De laatste avond was opnieuw gezellig te port inn. Na een biertje en rijst met Pedro kwam Julie uit France erbij zitten. Toen later nog enkele Francaisen erbij kwamen zitten werd de conversatie een stuk geanimeerder. Zo werd mij verteld dat de vele Hollanders met hun sleurhut die wij iedere zomer zien passeren in Belgie richting France niet echt welkom zijn. Zij brengen alles mee en spenderen absoluut niets in France! Tja ... niets nieuw onder de zon nietwaar ...? Julie klaagde over de Arabische mannen, zij hebben maar een doel als zij een westerse vrouw aanspreken ...!?! Zij voelde zich enorm onveilig in de palestijnse gebieden hierdoor. En in deze gebieden zijn de mannen nog zeer beschaafd ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten