zaterdag 2 oktober 2010

Dag 08, uitstapje Jesenice & Bled.




Deze morgen was ik (raar genoeg) de eerste op om 05h30, ondanks de Amerikanen gisteren. (Foto) Ik wilde dan ook absoluut trein LP 4290 (Nr: 10 ondertussen) van 06h50 halen met bestemming Jesenice. Met een kleine vertraging wegens een vervangende busdienst tussen Kranj en Jesenice wegens spoorvernieuwingswerken met volledige lijnonderbreking (Niet dat ik graag vaktermen gebruik tijdens mijn verlof ...). In Jesenice was ik nog ruim op tijd om het vertrek te zien van een extra trein. (Foto & Film)Tijdens de zomer worden er regelmatig daguitstappen georganiseerd met wijnproeven rond Nova Goricia en een stoomtrein tussen Jesenice en Nova Goricia. Wilde ik toevallig in Jesenice zijn bij vertrek van ... . De sfeer zat er goed in bij de deelnemers, te zien aan de hoeveelheden drank die zij mee hadden, de muziek, enz...
Wie meer wil weten, zie http://www.abc-tourism.si/.

Oorspronkelijk ging ik met de trein naar Nova Goricia en terug rijden omdat dit 1 van de mooiste spoorlijnen van Europa is. Maar de dienstregeling liet dit niet toe en ik ben dan maar op plan B geschakeld.
Tijdens het wachten in Jesenice een koffie gedronken en daarna het oude centrum verkend. Dit oude centrum bestaat exact uit een kerkje (gesloten), een oud stadhuis met technisch museum (Niet bezocht), een derde gebouw en een oud industrieele lood max 50 jaar oud. Dat was het ...

Ondertussen zijn we een dikke twee uur verder en vertrok ik met een kleine halfuur vertraging (Weeral ...) de trein richting Nova Gorizia tot station Bled Jezero. (Foto) Een prachtig stationnetje op een berghelling. Vanhier heb ik een mooie wandeling gemaakt langs het meertje van Bled tot het kasteel (10 minuten zware klim ... zweet!). (Foto) Voor 7€ mocht ik alles verkennen zoals een museum, een wijnkelder, een kruidenwinkel, ... . Ietwat veel geld maar ik heb er geen spijt van. Letterlijk bij het afdalen van de berg ben ik aan het eerste huis van Bled dorp, dat een hostel / restaurant is goed een goedkoop gegeten (Drie gangen en een grote bier voor 11€). Vanhier nog een wandeling door het dorp (Foto) en het was weeral tijd terug te keren.

Met een bus van Bled naar het station Lesce-Bled en vanhier met de nog steeds vervangende bus tot Kranj. Tijdens het wachten in Lesce-Bled heb ik mijn goed hart getoont en een eenzame toerist die op de trein stond te wachten op het perron geholpen. Toeristen ...! Aansluitend trein IC311 (Foto) tot Lubjana waar ik dringend kan genieten van een beetje rust.

Nu ga ik nog een wandelingetje doen met de ondergaande zon ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten