woensdag 6 oktober 2010

Dag 10, van Lubljana naar Rijeka


Een vroege start vandaag, koffie met boterkoeken gekocht voor het station en zonder problemen mijn trein gevonden. Onder een donkere hemel met geitende regen begon de dag langzaam. Ook de Duitstalige toeristen in mijn coupe kregen er slaap van. Voor het eerst grenscontroles in Ilrska Bistrica en Opatija-Matulji, die eigenlijk maar een formaliteit waren. Tijdens de afdaling uit de bergen richting Rijeka was er een moment een straaltje zon over de baai voor Rijeka ... een prachtig zicht voor de regen er opnieuw bij was.

Nu enkele fouten in de bijbel (Voor wie dit niet weet, ongeveer alle backpackers gebruiken de Lonely planet travelguide als reisgids en met de tijd heeft deze de bijnaam THE BIBEL gekregen) recht te zetten.
Het bussysteem is vorig jaar aangepast en de bus naar het mooie HI hostel is niet meer met bus 2, deze gaat nu naar TRSAT, maar met bus 1. Gelukkig was de busbestuurder zeer vriendelijk op de 2 en kwam ik uiteindelijk op de juiste bus terecht. M.a.w. het is dus bus 1, tweede stop buiten het centrum ... kan niet missen. Het HI hostel in Rijeka (Foto) ligt in een groene buitenwijk en is een oude statige woning volledig gerestaureerd. Doordat het laagseizoen is had ik een 8 personenkamer met badkamer alleen voor mijzelf, waar ik dan ook van genoten heb! Dit en het uitgebreid ontbijt de volgende ochtend maken dit hostel voor mij een absolute aanrader.
Eerst de praktische kant voor de etappe naar Split. Volgens de bijbel mogelijk met de boot maar blijkbaar varen er toch geen ferries tussen Rijeka en Dubrouvnik in de winter. Ook de aanlegplaats op hun plannetje is niet correct, deze is namelijk aan de andere kant van het dock, alsook het loket voor tickets. Een bus is maar een bus .. nietwaar, dus heb ik twee reservaties gedaan (van elk 7 Kunus) voor trein IC 501 Rijeka - Karlovac en aansluitend ICN 525 Karlovac - Split.

De rest van deze dag en voor zover ik nog energie over had heb ik eerst zwaar getafeld in een restaurant aan het station en dan maar bus 2 genomen naar Trsat. (Foto) Een kathedraal, kasteel met prachtig uitzicht over de stad een kapellenweg. (Er reed daar wel een zeer simplistisch aandoende auto rond! Foto) Allemaal aandoenelijk. Rijeka de stad zelf ... wel eerder een grauwe vuile industriestad die ik binnen het half uur gezien had!

Uiteindelijk de dag geindigd met een pijpje op het terras, tussen de regen door. De groene omgeving waarin het hostel ligt is een stuk aangenamer dan de stad. Daarna een douche en schaapjes tellen op een degelijk bed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten