donderdag 7 oktober 2010

Dag 13, uitstapje naar Sibenic en Primosten






Weeral een prachtige zonnige dag in Split, ideaal om eens een bus te nemen en andere oorden verkennen. Na een zwaar ontbijt op de markt ben na een rit van twee uur (Ondanks de nerveuze buschauffeur ...) met de bus om 10h00 (58Kn) aangekomen in Sibenic. Een compacte stad met vele kronkelende smalle straatjes met als kers op de taart een burgt, een gedeeltelijk gerstaureeerde ruine boven de stad ... te bezoeken voor 20Kn. De promenade met de kleine dobberende bootjes mag er ook zijn.

Tijdens de heenreis met de bus was mijn luttele oog op twee dichter te bekijken plaatsen. Trogier op een half uur van Split (Stadbus 31) is ook internationaal beschermd. Helaas had ik geen tijd meer vandaag.
Vanuit Sibenic heb ik wel een bus (25Kn) genomen tot het shiereiland Primosten. Eigenlijk een klein eiland volgebouwd en op de top een kerk omringt door graven. (In Croatie zijn heel veel graven grote familiegraven waar af en toe iemand bij gelegd wordt, een beetje gezelschap ...) Het kleine haventje ligt vol met ZEER DURE jachten. De meeste kwamen aangevaren om over de middag te eten in een van de vele restaurantjes aan het water en bootschappen te doen in de lokale supermarkt! Ongeveer ieder huis in dit kleine dorp heeft een restaurant of verhuurd kamers wat doet vermoeden dat het in de zomer hier wel volgepak zit met toeristen ...
Na de top - her kerkje - heb ik het ook eens volledig rondgelopen in 10 minuten en mij uiteindelijk ook maar op een terras gezet, vismenu gegeten, biertje gedronken en gewoon genoten van het perfecte plaatje dat dit dorp is ... WAT moet er nog meer zijn? De komende weken en maanden zullen wel minder comfortabel zijn voor mij ...

Na een dik uur wachten aan het buskotje van Primosten kwam er eindelijk een bus terug voor Split (32Kn) en een klein twee uur later ben ik dit aan het intikken. Ondertussen mijn laundry (Was), 20Kn, betaald aan Zelda, maar ik mocht ze niet zelf binnennemen van de wasdraad. Een grapige dame en een leuke hostel die ik kan aanbevelen. De laatste nacht heb ik de kamer alleen voor mijzelf volgens Zelda tot 2 Franse toeristes arriveren morgen om 08h00, net als ik wegga ...
Nu nog wisselkantoor aan het station controleren voor morgen (Kunus over ...), nog een biertje op de boulevar (?), bagage samenplooien, douche en nog effe de bijbel doorbladeren om verder te plannen vanaf mijn aankomst morgen in Mostar, een naam vaak genoemd in het nieuws in Belgie in de jaren 90tig. Mogelijk Sarajevo daarna, ook gekend van het nieuws ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten