zaterdag 23 oktober 2010

Dag 26 & 27, overnachten te İstanbul

Heeft talent.
Bij aankomst in station Serkyci eerst geld afhalen en dan treintichetten voor de volgende etappe. Mijn plan om het Van meer te bezoeken viel volledig ın duigen nadat bleek dat de laatste paar honderd kilometer spoorlijn voor Sivas buiten dienst was voor groot onderhoud!
Dan maar eerst een hostel zoeken in de stad. na de klassieke irriterende "taxi", "hostel" en "bus" geroep te negeren. Mijn eerste keuze deze keer via hostelworld was "hostel stray cat" met 3,5 katten (Foto) die graag een stukje van de sofa's gebruiken. Na mijn 30 kg bagage hier te laten vallen, even vlug kennis gemaakt (Fransaise doet receptie en dit hostel wordt gezaamlıjk gerund door een Griek (Foto) en een Turk! Verder meer ...) reisgisen en kaarten open geplooid om een plan B te bedenken. Het is dus İzmir geworden ... ondertussen een slechte keuze gebleken (Zal dit later uitleggen ...).
Terug in het station heb ik twee reservaties gekocht (Ook aan de loketten begrijpen ze de FİP tıcketten niet ...) voor een trein İstanbul - Ankara en eentje Ankara Alsancak (İzmir).
De rest van de dag heb ik nog enkele visjes gegeten, wat relaxen, douchtje en nog een wandelingetje tot het donker werd en ık moe.

Hostel stray cat heeft een ontspannen sfeer, niet de "gıve me money" attiude zoals ın vele hostel in instabul maar het enıge wat mij weinig kon bekoren zijn de vele "party tourits" die de gangse nacht drinken en tot de late middag slapen en sporadis enternetten op hun laptop. Het woord backpacker krijgt dan een slechte naam ... Onder een biertje heb ıik wel enkele leren kennen en zij komen wel sympathyk over.
(Op de enige pc van dit hostel kreeg ik mijn blog niet werken en ik dacht dat dit door hun pc kwam. Hier in Izmir heb ik ontdekt dat dit aan de site zelf lag. Daarom heb ik een korte perıode geen berichten gepost ... sorry.)

Het ontbijt tussen 09h00 en 11h00 ıs laat voor mij maar zeker half de toerısten komt nooıt opdagen voor het ontbijt! Na het ontbijt had ik deze reis mijn eerste ongeluk ... de knoop van mijn broek schoot eraf! Gelukkig heb ik een evian naaisetje en kon dit probleen binnen 5 minuten verholpen worden. Na mijn rugzak te pakken kon ik nog istunbel verkennen voor mijn trein vertrok.
Het plan om het Dolmabahce paleis te bezoeken ging niet door. De gewapende bewaker aan de deur zei : "closed hole day". İk zou het ondertussen moeten leren geen plannen meer te maken!
Dan heb ik maar de boot uitgetest naar Haydarpassa (Foto) en Kadıkoy. De structuur van de ferry's zijn aangepast met mijn laatste bezoek. Nu is er een verbinding Karakoy - Haydarpassa - Kadıkoy iedere 15 min. Veel gemakkelıjker dan vroeger. Hier nog een visje of twee gegeten aan de heft van de prijs dan ın Sultanahmet (Blauwe moskee) en een valse schoenpoetser verjaagd met : "go away, not shoe - you problem" wat hij deed. Uiteindelijk nog wat uitgerust in stray cat met katten als gezelschap tot het tijd was te vertrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten