zondag 10 oktober 2010

Dag 16, Trein 396 van Mostar naar Sarajevo





Na een zalige nachtrust ben ik uit bed gesprongen (Voor wie dit gelooft ...) mijn 30 kg opgetilt (ochtendgiemnastiek ...) en naar het station gelopen ... euh eerder voortgrsleept. Onderweg nog verse broodjes gekocht waarbij het verkoopstertje 2 woorden engels gebruikte tot hilariteit van de bakkers.
(Zie voorgaande berichten betreffende sfeer station Mostar) De treinreis begon slecht, na eerst opgelicht te zijn door de loketbediende, die mij geen halve prijs rekende voor mijn FIP kaart. Hierdoor moest ik 11 Kamas i.p.v. 5,5 betalen voor Mostar - sarajevo, omgerekend in euro delen door twee! Terwijl ik stond te rillen van de koude wachtend op trein 396 (Foto) (Nauwlijks 5 graden snachs ...) knoopte een Brits koppel een praatje aan. Vriendelijk, veel bereisde mensen. Het is opvallend hoeveel buitenlandeers op dit kleine treintje van 3 rijtuigen zitten t.o.v. locals! Samen genoten wij van het het veranderende landschap. Het eerste deel langs de rivier duidelijk een ruig en droog landschap. Na Konjic verlieten we de riveri en kwamen na een lange tunnel in een compleet ander landachap terrecht. Oostenrijk achtig was de term!

Op het perron van Sarajevo nam ik afscheid van de Britten. Van het station is tram 1 (Foto) een gemakkelijke verbinding met het oude centrum in een grote lus ... waar meerdere toeristen van de trein weer samen zaten, nogmaals afscheid. 5 minuten van de tramstop stond ik bij hostel city center (Foto), een moderne en efficiente hostel bovenaan een lange trap op het derde verdiep!
In afwachting dat ik op kamer mocht eerst naar het centrum voor boodschappen. Mijn pijp (Ja ge leest goed ...) was kapot in Mostar, hier nieuwtje gekocht voor 20 euro. Tijdens deze zoektocht liep ik voor de tweede keer tegen het Brits koppel van de trein en wij hebben afgesproken samen te gaan eten vanavond, waarom weglopen voor het onvermijdelijke. Daarna treintiket gekocht voor de volgende etappe ... waarbij zij natuurlijk niets verkochten voor Servie en tramticketten voor drie dagen! Uiteindelijk zit ik hier te internetten, waarbij ik schijnbaar weeral geen foto's op de site krijg. Computers, v.......me! Uiteindelijk is het mij gelukt de foto's en film op te laden na een leuk etentje met de Britten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten