woensdag 27 oktober 2010

Dag 29 & 31, İzmir

 


Deze morgen ben ik eerst op zoek gegaan naar een goedkoop hotelletje. Hotel Hikmek, "hotel very good", (Zie foto's) in de bazaar, voor 30LT (15 euro) een kamer met douche. Duidelijk heeft deze plaats betere tijden gekend maar voor deze prijs mag dit. Alleen de koude douche de eerste avond - s'ochtend is er warm water in de douche - en mijn lichtschakelaar buiten mijn kamer (!) viel wat tegen. L.P. heeft wel gelijk dat er in de oude bazaar veel goedkope 'otels' zijn.

Terug van het hotel ben ik direct terug naar het station gegaan om mijn ticketten naar Aleppo, in Syrie, te kopen. Beide stations (Foto's) in İzmir, Basbane voor lokale treinen en Alsancak voor een vijftal lange afstans treinen en de pas geopende İZMET ... zeg maar een S-bahn treinen voor het snel groeiende İzmir, zijn prachtig. De pas geopende metro stelt helaas nog niet veel voor, er zal nog wat gebouwd moeten worden. Nu besef ik dat Izmer in de verkeerde richting ligt en ik er op deze manier een race van gemaakt heb tegen de tijd. Er is, denk ik, maar 1 trein met goede uren naar Aleppo, namelijk volgende woensdag de Teghran - Ammam trein. De eerste 2 ticketten tot Adana heb ik, met overstap midden in de nacht, de rest zou ik zonder problemen in Adana moeten kunnen kopen? Afwachten en zien.

Gelukkig zit ik hier nu te internetten om mijn achterstand op de blog weg te werken. Later heb ik nog een groot internet cafe tegenover mijn hotel gevonden (İn de 100 meter in de baszaar tussen mijn hotel en station Basbane zijn er o.a. supermarkt, theehuizen, haarextenties(!), bakkerijen, groenten, fruit, internet, ...) maar deze was duur en ZEER traag, dus nogmaals mijn 'oude' internet cafe. Achter de hoek zijn er ook goede restaurants, de eerste middag eentje getest op de hoek (31LT / 15euro voor een maaltijd met biertje ... beetje duur! Op een gegeven moment speelden zij het liedje "hit the road jack" ... ik voelde mij aangesproken ...). Na een grondige inspectie van de dienstregeling van station Basbane, er zijn maar een dozijn treinen heen en terug per dag, heb ik besloten morgen Selcuk te bezoeken (Zie ander bericht).

Om de avond van mijn eerste dag in İzmir af te sluiten waarom geen avondwandelingetje in de bazaar waar mijn hotel ligt. Er hang wel een aangename sfeer na zonsondergang met alle mogelijke winkeltje, maar vooral de combinatie waterpijpen / thee / efes bira vond ik komisch. Toch is er ook hier een serieuze fobie tegen alcohol, het blıkje bier dat ik kocht werd goed ingepakt (Foto). De koekjes mocht iedereen zien. Helaas raakte ik mijn weg kwijt en heb ik uit armoede, toen er toevallig een halte opduikte, de metro terug naar station Basbane genomen.

Zowel hier als in Selsuk wordt ik constant lastig gevallen "hello mister", "drink thee mister", "where you from", "you want letther jacket, mister", schoenpoetsers, verkopers historısche munten in Selsuk (Als je dat gelooft ...). Een duidelijke "NO" of "GO AWAY" doet in de meeste gevallen de truc. İn andere gevallen val ik ze verbaal aan met zoiets als : "you lie to me, you just want to sell ... go away"! Gelukkig zijn er af en toe nog vriendelijke hulpvaardige Turken ... vooral op plaatsen waar GEEN toeristen zijn.

De laatste uren voor ik vertrok met de karesı expressi heb ik (eindelijk) de nieıuwe boelevar van İzmir eens afgewandeld. Deze is inderdaad nieuw, hier en daar is er nog een oud gebouwtje ontsnapt (Foto) maar eigenlijk is deze boulevar nogal ... saai. Het feit dat ik een 'bıra'gedronken heb voor 6 LT vergrootte mijn negatief beeld mogelijk? Wat nog, een prachtige kloktoren (Foto) en een oud klein moskeetje leken mij een beetje verloren in deze 'nieuwe moderne' stad. Helaas wordt er heden in vele steden massaal gebouwd en in Turkije betekend dit meestal functioneel lelijk! Nog een restaurantje, wat eten en drank kopen voor de 'lange' treinreis en dat was het voor İzmir.

Ondertussen een boodschappenlijst geschreven : douchechanpoo (Voor mijn haar ...), een nieuwe geheugenkaart voor de camera en een nieuw notitieboekje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten