zaterdag 16 oktober 2010

Dag 18, trein 450 Sarajevo - Belgrado.


Omdat de nachtrein tussen Sarajevo en Zagreb geen slaaprijtuigen of reserveringen heeft zou ik dan maar de dagtrein nemen en direct daarna hopelijk de nachttrein. Gezien ik nog een plaats moest kopen 2 uur voor vertrek kan dit moeilijk worden? Deze laatste zou trein 18 worden  ... op de 18de dag, MAAR ...
Jammer genoeg had ik de dienstregeling niet goed bekeken en gisterenmiddag heb ik nog trein 450 ontdekt, direct naar Beograd. Helaas kreeg ik mijn geld voor het ticket tot de grens met Croatie, 32,5 K of 16€, niet terug ... een gat in mijn budget! Bleek ook dat een ticket Sarajevo - Beograd ongeveer 10K goedkoper is (27,8K) dan een ticket Sarajevo - grens, ergens zit er wel een logische redenering!

Gisteren heeft iemand mijn pantoffels gebruikt en om deze morgen goed te starten waren ze nog altijd spoorloos tot ik een medehostelbewoners bemerkte met MIJN footware, hij was redelijk verrast toen ik zij "these are my slippers". Ik heb ze jaren geleden nog op de markt van Arkhangkelsk (Russia) gekocht, mijn beste ooit waarmee ik ondertussen een emotionele band heb. Met bakcpackers altijd problemen!

Na ontbijt en "the slippers history" kon ik mijn rugzakje samenplooien en naar het station gaan. Door een onregelmatigheid van het tramverkeer door Hilary Clinton werd dit nog eenkorte race tegen de klok. Maar we zijn goed en tijdig aangekomen op het perron. Tijdens het wachten op trein 450 ontmoette ik nog twee anderes backpackers, (Foto voor Beli grad hostel Beograd) Wouters uit Holland en Nayisa (Spreekt een beetje raar engels ...) uit Japan. Samen hebben wij in onze coupe de 5 locwissels, 5 verschillende kaartjeskinppers, 3 grenscontroles waarvan twee afgestempeld in ons paspoort meegemaakt in de korte treinrit van 9 uur.


Eenmaal aangekomen te Beograd hebben wij de 800 meter, hellong op, te voet gedaan tot hostel Beli Grad. Eenmaal geinstaleerd, een grote fles bier en een piza gekocht en hebben wij ons geinstaleerd in ons hostel. Samen met een Amerikaan, een Spanjaard / Koreaan, de eigenaar en ons drie - Holland, Japan, Belgie hebben we alles opgemaakt, nog wat Servische Saki gedronken en heb ik mijn eerste woord Japans geleerd 'kampie'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten