zondag 10 oktober 2010

Dag 15, dagje Mostar







Te verwachten van een stad met spanningen is het straatbeeld eentje van minaretten met hun werkende parolofoons, kerken en hun klokgeluid, gesluierde vrouwen en westers gekleede vrouwen in het straatbeeld. Een echte mengelmoes met als kers op de taart groepen toeristen.
Oppassen, er lopen Roemeense zigeuners te bedelen. Altijd problemen als zij rondlopen. Zij werken in groepen, zullen de kans niet laten liggen je te bestelen en zelf fisyk geweld gebruiken. Dit weet ik uit persoonlijke ervaring, ik heb ze namelijk in ongeveer alle landen tegen gekomen uitgezonderd Roemenie en Turkije! Het komt erop neer dat bedelen een vorm van comercie is voor hen ... WEES gewaarschuwd.
Het weer is anders dan ik gehoopt had. Zonnig maar met nauwlijks 15 graden overdag is het geen zomder. Met meerdere lagen kledij redden wij het wel.

De eerste opdracht voor vandaag is niet gelukt. Een ticket schrijven vandaag voor morgen is blijkbaar moeilijk overbrugbaar aan het loket. Morgen terug komen! Het station (Foto) is trouwens, net zoals het loket, maar een half uur open voor de trein aankomt en dan wordt alles afgesloten. Dit is letterlijk, toen ik op het perron de ochtendtrein uit Ploce fotografeerde moest ik mij haasten want direct daarna werden alle poorten en deuren afgesloten ... zal wel iets met veiligheid te doen hebben zeker? Onderweg heb ik wel warme verse broodtjes kunnen kopen ... hmmm
De oorlog van 92 / 95 is nog overal te zien in het straatbeeld. (Foto) Ondanks de vele recent gerenoveerde gebouwen zijn er nog vele die de schade van de oorlog dragen, vol met kogelgaten en / of uitgebrand. De kerkhoven zijn de gemakkellijkste plaatsen om de periode van de oorlog te weten. Vele graven van 92 / 93 ... dit spreekt boekdelen.

Buiten dit heb ik natuurlijk de oude brug (Foto's) meerdere malen, de beide torens bezocht (2,5euro), de oude frontlinie - al is hier niet zo veel meer te zien van beschadigingen en de straten rond het "rond punt" aan de kristelijke zijde van de rivier bezocht. Eigenlijk is er bitter weinig te zien in Mostar. Alle toeristisch interresante is te vinden op twee straten. Als uitsmijter heb ik nog een biertje gedronken aan de oude brug met als achtergrond de laatste toeristen en een ondergaande zon ... zucht. Nog een douche, rugzak(je) van 30 kg samenplooien, en mijn 'planning' voor de volgende dagen bepalen. Zal Sarajevo - Zagreb - Belgrado - Skopje worden denk ik. Jammer genoeg zullen niet alle landen gepasseerd zijn ... maar ik heb TE WEINIG TIJD. Hopelijk leest een van mijn bazen dit?!?

Het is opvallend hoe goedkoop hier alles is. Restaurant net buiten oude brug : 10euro met biertje, internet : een euro per uur, enz.

Conclutie is dat ik beter een nacht langer in sarajevo was gebleven en een daguitstap gedaan naar Mostar. Maar, ALS is goedkoop nadien niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten