zaterdag 23 oktober 2010

Dag 25, trein 335 - Skopje / Tessaloniki, trein 444 - Tessaloniki / Istanbul


Na een nacht met weinig slaap door het lawaai van de regen, dıe gelukkig gestopt was tegen de ochtend, en het waken over het uur, was ik vroeg aanwezıg op het perron. Uiteindelijk bleek trein 335, van 07h40 naar Tessaloniki (12h54 - "Hellas expres") een dikke twee uur vertraagd ... kon dus lekker uitslapen! Dan maar pijpje roken en een irritante local, in een anders bijna leeg verwaarloosd station, proberen kwijt te raken.
De treinrit zelf verliep met een gezapig gangetje (kedeng ... kedeng ... zoals in het liedje!). De kaartjesknipper begreep zoals gewoonlijk niets van de FİP ticketten ... en stempelde deze dus niet af. De grenscontrole Macedonie / Griekenland verliep op een zeer lakse manier en deed onze vertraging nog verder oplopen.

Uiteindelijk in Tessaloniki heb ik voor de eerste maal deze reis mijn uurwerk een uur (vooruit) moeten draaien. (Vorige reis was dit bijna een wekelijkse gebeurtenis ...) Na een eerste kennismaking had ik tijd genoeg een spagetti met Griekse koffie te nuttigen (Spagetti goed, koffie niet) voor het internationaal loket open ging om 16h00(!). İn het station was het zeker veilig want het liep er vol met bewakers met kogelvrije vest (!). Je trein vinden was moeilijker want de aankondigingsborden werkten niet. Uiteindelıjk mijn reservering gekocht voor een 2 persoonscoupe aan 30 euro (Doet nog pijn) omdat er geen couchetten zijn in deze trein. Hiervoor had ik natuurlijk een frigo, airco, wastafel, .... zie foto's.
Andere toeristen hebben mij de voorbije weken gewaarschuwd voor deze blijkbaar zeer slechte trein!
Trein 444 vertrok zoals voorzien om 19h38 in Tessaloniki maar arriveerde zoals altijd alle treinen naar İstanbul Sergeci niet om 08h07 maar het was eerder 11h00.

Het was even aanpassen om van de regen ın Macedonie naar de zon te gaan in Tessaloniki en terug naar het wisselvallig weer in İstanbul. Ondertussen blijft het wel zonnig in Turkije maar niet overdreven warm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten