zaterdag 23 oktober 2010

Dag 22 & 24, Skopje


Na mijn ontbijt deze morgen en wat socialize tussen de gasten (Zeer gemakkelijk in de kleine living / keuken / bureel, kunnen nauwlijks binnen met 15 personen ...) ben ik de stad ingetrokken. Na de aardbeving is er weinig overgebleven dat het bezoeken waard is. Een kasteel, de oude stad en een winkelstraat tussen de oude brug en het oud treinstation. Nauwlijks enkele uren waard te bezoeken. Overmorgen zal ik zeker het museum in het oud station bezoeken, maar daarbuiten? Een Turkse invloed is aanwezig met opdringerige schoenpoetsers en perfum verkopers ... "mister." Net Istanbul.
Goederenvervoer van 1 pk vind je nog steeds in Skopje, zie foto.
Het wijnfestival met muziek (Foto / film) rond de oude brug hebben we bezocht na het eten. Samen gaan eten met Denise - Braziliaans / Artur - Pools en een Zwitserse, Jeanne. Zij is helemaal van Franstalig Zwitserland tot hier gewandeld. De momenten die wij alleen waren was ze blij in het Frans te kunnen praten, blijkbaar is Engels vermoeiend voor haar. Ook hebben wij een gemeenschappelijk kennis, de Japanese en Hollander van \beograd heeft zij ook eerder ontmoet en wij waren beiden eens dat Niyasa absoluut leuk is! Belachelijk goedkoop, een volledige maaltijd met drank koste ons 3.5euro p.p.! Hiervoor nog wat papieren schaffelen, rugzak schaffelen, mogelijk nog douche, als er nog tijd is eentje roken op het terras en gewoon even uitblazen. Het feest bleek duurder dan ons restaurantbezoek, je moest namelijk je wijnglas kopen voor 1 euro (!), en per glas wijn nog eens 1 euro! Maar de muziek en animatie waren wel een extra atractie, jammer dat Denise een kop kleiner is dan ik want zij heeft ongeveer niets gezien.
De tweede avond zit ik hier na Kosovo de druiven te eten van Bobby en te internetten. Helaas zijn er bijna geen toeristen meer (Tot ik wilde douchen, stond er een rij wachtende ...) maar ik zal genieten van de rust, de druiven van Bobby!

De derde dag is een echte rustdag voor mij ... eerst gezellig ontbijt met de andere toeristen en na eerst de dienstregeling te controleren in het station (Morgen met de trein van 07h40 naar Tesaloniki & Foto trein Skopje / Pristina - Kosovo) ben ik naar het centrum gewandeld waar ik Jeanne, du Swiss, tegen het lijf gelopen heb. Samen hebben wij nog een Turkse thee gedronken (0.3euro per stuk - foto) in de oude bazaar en heb ik mijn frans nog wat kunnen oefenen tot zij terug naar het hostel moest om haar bus te halen. (Bonne voyage Jeanne ...). Blijft mij imponeren dat zij van Zwitserlend tot hier gewandeld heeft! In het terugkeren heb ik nog even gestopt op de hoek in het winkeltje dat wel bier verkocht. Niet alle winkels verkopen bier en ik heb al vreemde reacties gekregen op de vraag : "pivo?" (betekend bier zoals in het Russisch ...).
Ondertussen heb ik mijn schuld aan Bobby betaald, alsof ik tegen een hond praat ... "Bobby", omgerekend 30 euro voor drie nachten in een 4 bed kamer en 'laundry' voor 5 euro. Omdat alles zo goedkoop is in skopje kon ik betalen in lokale munt dat ik over heb!
Nick van Liverpool, die mij geleerd heeft dat mensen van Liverpool "scousea" noemen, is een groot voetbalfreek en is depressief omdat zijn vriendin hem verlaten heeft en hij zijn mobiele telefoon op de bus vergeten heeft. Na het restaurant heb ik nog kunnen mijn laatste 1000 MKD (15euro) kunnen wisselen en na een paar spelletjes dammen was het tijd onder de wol te kruipen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten