zaterdag 8 januari 2011

Dag 103, daguitstap naar Pompei

aankomst te Pompei station



Restauratie in uitvoering ...

Deze morgen nog opgestaan in de hoop dat dit mijn laatste dag in Ostello Salerno zou worden maar helaas mijn papieren uit Belgie nog altijd niet aangekomen.
Na het gebruikelijk prachtig ontbijt heb ik in Salerno trein nr 3420 om 8h30 kunnen nemen naar Pompei station tegen 8h52. Ook voor deze trein heb ik een Unico campania ticket van 1.9€ moeten kopen. Moderne tijden ...
Van het 'grote station' van Pompei (In Pompei heb je drie stations, het station Pompei ligt op de grote normaalsporige lijn. Daarnaast is er in de Campani regio een metersporig netwerk met net voor Pompei een splitsing. Net achter de baselik ligt station Santuario en aan de andere kant van het oude Pompei ligt station Pompei scavi Villa. Deze laatste is de beste optie als je van Napels komt.) ben ik eerst gelopen tot de grote baselik in het nieuwe Pompei. Een imens en pompeus gebouw. Net voorbij de baselik ligt een van de ingangen van het oude Pompei. Ik heb hier mijn kaartje gekocht voor 11€ en kreeg zoals iedere bezoeker een handige kaart en een boekje met wat uitleg over de meeste bezienswaardigheden. Er zijn genoeg boeken geschreven over Pompei om een bibliotheek te vullen en ik zal hier dan ook geen verdere uitleg geven. Ik verwijs naar de betreffende vakliteratuur. Mijn indrukken zijn samen te vatten in de woorden "overweldigend", "groots" en "indrukwekkend". Na uren in deze stad gewandeld te hebben kreeg ik het signaal van mijn benen dat het genoeg geweest was.
Met het weer had ik meer geluk, in de ochtend regende het eerst een beetje maar na de middag kwam de zon boven zonder mij echt op te warmen.
Met trein 3457, Pompei 15h25 - Salerno 15h46, die een half uur vertraagd was stond ik met de ondergaande zon terug in Salerno.
Voor wie van statestieken houdt, deze laatste was al de 44ste trein die ik genomen heb deze reis en Pompei is al de 51ste plaats die ik bezocht heb. Ja, het begint te tellen nietwaar.
Eenmaal terug in Salerno Ostello, moest ik helaas ondervinden dat mijn post nog steeds niet aangekomen is. Maar de receptioniste bleek Nederlands te spreken, zij heeft een Italiaanse vader en een vlaamse moeder. Haar kijk op de toekomst in Italie is helaas minder kleurrijk. Te veel corruptie, geen werk, enz. Dit wordt ongetwijfelt vervolgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten