vrijdag 21 januari 2011

Dag 120 - 122, catania

Hostel agora

James uit Australier en Baltimar uit Denemarken ... in restaurant agoria
Catangia centrum
Typisch Italiaans
Een mens zou er zijn hoofd bij verliezen
taormina station
Padje naar de stad Taormina
Stadspark
De stad Taormina ...
Het grieks theater
Vervolg stad Taormina
Groep Spaanse studenten ...

Eindpunt bus berg edna
Berg edna ...
Dringende hulpverlening in het bezoekerscentrum van berge edna (...)
Laatste ochtend in Catania ...

Kasteel net om de hoek van onze hostel ...
Kerkje ...

Agora hostel is er eentje voor de party types, veel fuiven weinig reizen. (Dit heb ik de eerste nacht moeten ondervinden toen drie dronken en enige toeristen in mijn kamer mij de halve nacht wakker gehouden hebben. Toen hun wekker om 07 uur afliep en zij bleven liggen heb ik maar het plezier terug bezorgd!) Gelukkig voor mij zijn de prijzen momenteel verlaagd tot 15€ p.p. in een dorm met een klein ontbijt. Alle faciliteiten zijn er, zoals betaald internet en gratis wifi (Ik raak altijd maar meer en meer overtuigd dat ik een notboek moet kopen als ik nog eens weg ga, dit zal zichzelf terugbetalen ...), laundry voor 3.5€ per trommel (deze morgen afgegeven maar ik heb ze nog zelf moeten doen.) en hun ligging is ideaal aan piazza curro, letterlijk tegen de spoorlijn geplakt. Het bijhorend restaurant / bar is absoluut de plaats to be om goed te eten voor relatief weinig geld en nadien enkele biertjes te drinken in een aangename omgeving en in een gezellige sfeer. Een van de betere plaatsen van Catania.
het weer is iets warmer in catania dan in tunis en Palermo, maar ik heb nog steeds drie dekens nodig.

Zaterdag 22 jan, dag 120, welde ik eerst syracuse bezoeken. Toen ik na het klein ontbijt eindelijk aankwam in het centraal station vertrok de eerste trein pas ma de middag. Ter plaatse dan de plannen geweizigd en een half uur later trein R3870 van 10h03 naar Taormina genomen. Stipt op tijd in het prachtig station van Taormina moest ik nog een steile klim maken langs een gedeeltelijk weggevallen en verboden trap oop de berg tot het stadje. Het amusant stadsparkje is het eerste dat ik bezocht heb met zijn vele lieve katten. Vanhier ben ik door het centrum tot het grieks theater gelopen. Voor 8€, omdat ik boven 25 jaar ben (Vertaal oud ...) kon ik een van de mooiste en best overleven theathers bezoeken. Niet alleen het theather is prachtig maar van hier kan je bijna alles zien van de straat van medina tot net niet catania. De berg edna steelt natuurlijk de show boven dit alles. Ik welde ook het kabelliftje nemen naar het strand maar het is geslopten momenteel. Het kleine centrum is een waar pareltje, kerkjes, pleintjes met uitzicht over de omgeving, vele dure winkels ... niet voor mij geen wonder dat je hier in de zomer over de koppen kan lopen. Toen ik uiteindelijk terug de berg afliep langs het verboden padje tot het station leek het eerst eenvoudig. De eerst trein terug was trein 12875 van 15h03 maar op het enkelsporig spoorlijntje was er een waar opstopping van treinen met uiteindelijk grote vertragingen, afgeschafte treinen en de mijne was een uur en 3 minuten vertraagd. Italiaanse stiptheid!
Deze avond nog mijn laundry afronden en wat gaan eten en drinken met James uit Australie op mijn dorm, de drie dronkaarts zijn vertrokken, YES! In de bijhorende restaurant / bar van hostel agora hebben we nog samen met een grote groep spaanse studenten enkele biertjes gedronken, nog wat gegeten in de stad en verder gefeest in de stad. Uiteindelijk zijn James en ik het afgetrapt om te gaan slapen, het is een vroege dag morgen. Enkele van de studenten hebben ons hun gids voor berg edna aangeboden voor morgen, kunnen we niet weigeren.

Dag 121 hebben James en ik na nog een korte babbel met enkele van de Spaanse studentes die enkel Spaans spreken, ons gehaast voor de AST bus van 8h15 naar de berg edna. Na wat heen en weer geloop voor het station van Catania hebben we juist op tijd een bar gevonden waar we ons ticket konden kopen en dan nog de juiste plaats gevonden waar de bus vertrekt. Een retourtje kost 5.90€, niet overdreven voor de uren die we op deze bus gezeten hebben. De laatste kilometers reden we door en tussen de sneeuw. Het autoverkeer werd verboden maar onze bus mocht nog doorrijden tot de top! Natuurlijk besloten de chauffeurs een half uur koffiepauze te nemen waardoor we grandioos te laat waren voor de Spaanse studenten. Dan maar alleen de berg verkend en omdat het kabelliftje 27.5€ kostte p.p. besloten we maar een beetje te voet de berg te verkennen. Na een drietal uren lopen wat foto's genomen, een sneeuwman gemaakt en james zijn eerste kenningsmaking met sneeuw, hij is van austalier ...
Uiteindelijk hebben we nog tijd gedood met een koffie te drinken, de hulpdiensten gade geslaan (zie foto) en nog wat rondgelopen in de kraters. Onze bus stond stipt om 16h30 weer op de parking en een uur later stonden we weer voor Catania c..
Vanavond nog een biertje of ..., wat eten in agora restaurant samen met James uit australier en de dag zit er al weer op. Hopelijk een rustige nacht omdat het morgen een belangrijke dag is.

Dag 122 heb ik in de ochtend nog wat rondgelopen in het centrum van Catania. Hierbij heb ik het kasteel bezocht voor 6euro, twee rijstballen gegeten voor 3.2euro en een zak noten gekocht op de markt voor 2.4euro. Alles samen een redelijk kostelijk ochtend. Na de middag dan maar afscheid genomen van James, die vertrok ook met de trein naar Palermo. Hoe de ferry tot Malta verlopen is zal je moeten lezen in het volgend bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten