vrijdag 21 januari 2011

Dag 111, daguitstapje naar Sousse

Station Sousse met mijn trein uit Tunis.
Het einde van de spoorlijn uit Tunis. Tot een jaar geleden reed de trein over een plein in de stad verder naar Monistar. Nu moet hij een half uur rondrijden.
Foto's Sousse medina ...


Enkele verloren toeristen ...


De rosse buurt van Sousse medina. Niet vermeld op L.P. tunisie!
Demonstratie in Sousse centrum, het begin van ...
Een lokaal restaurantje waar ik over de middag gegeten heb.

De morgen had ik na afscheid genoment te hebben van de twee Amerikanen nog genoeg tijd mijzelf te beheven naar het station, een reservering (0.8 dinar) te kopen en trein nr 5/13/63 van 9h40. Op het meterspoornetwerk (Het gedeelte van het meterspoornet dat gebruikt wordt voor voorstadsverkeer wordt momenteel geelectificeerd en er rijden een aantal nieuwe moderne moterrijtuigen voor de grote verbindingen. Er wordt dus geld gespendeerd in Tunesie ...) reed onze trein bestaande uit een oude diesel en confortabele, ietwat versleten joegoslavische rijtuigen verbazend snel. Een dikke twee uur later stonden we in het centraal station van Sousse net buiten de medina. Op mijn ticket stond een rijtuig en plaats vermeld maar dit bleek een nutteloze oefening. Buiten Tunis kon ik veel cactussen en olijfbomen zien, de kustlijn van Tunesie is verbazend vruchtbaar.
Eenmaal in Sousse is het een kleine wandeling over place farhat hached rond het station tot de medina. Over dit plein reden de treinen vroeger verder maar een grote betonnen blok heeft dit nu verhinderd, een bijzondere attractie minder.
Sousse is duidelijker toeristischer dan Tunis en dit is duidelijk te merken. In de medina wordt ik zoals in het midden oosten weer aangesproken voor de vele rommel te kopen, zo deed iemand zich voor alsof ik hem moest kennen van het hotel, toen ik vroeg welk hotel zei hij iets ... maar ja ik slaap niet in Sousse. Voor wie na mij komt wees a.u.b. voorzichtig. Er lopen helaas totaal onbetrouwbare individuen rond.
De bezienswaardigheden nu. In de medina heb ik bezocht : de Ribat voor 4+1 dinar en de grore moskee voor 5 dinar. Buiten de straatjes met de souvenier winkeltjes zijn de straatjes zonder winkels zeer aangenaam om in rond te lopen. Wel opletten, toen ik wat op goed geluk rondliep in de medina (de leukste manier om een stad te ontdekken ...) liep ik op een bepaald moment zonder dit eerst te beseffen in de rosse buurt. Duidelijk minder verzorgd en weinig activiteit over de middag maar absoluut de rosse buurt. De locals in deze buurt wellen natuurlijk absoluut geen foto maar ik heb een fototje kunnen trekken van het centraal 'pleintje'. Als afsluiter nog een couscous met muntthee in een restaurant met locals voor 5 dinar en het was tijd om de trein terug te nemen.
Trein nr 12/5/76 van 15h30 uit Sousse centraal. Toen ik wat doelloos rondliep op het perron kreeg ik onder mijn voeten, "PAS DE PHOTO!"
Eenmaal terug in Tunis tegen 17h30 was de stad reeds grotendeels verlaten en leeg. Ik ook maar vlug wat inkopen gedaan in de enkele winkeltjes die nog open waren en mij ook naar binnen gerept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten