dinsdag 4 januari 2011

Dag 91 - 94, Tel Aviv

 Hayarkon 48 hostel
 
 Tel Aviv
 Jaffa
 
 Skyline Tel Aviv
St. Peters church
 
 Vrolijke Tel Avivers ...
Stella Maris
 Spoorwegmuseum Haifa

Hostel Hayarkon 48 is een grote hostel, efficient maar minder aangenaam ... vind ik. (Ik heb ongeveer 270 shekel betaald voor drie nachten in een 5 personen dorm.) De ligging is wel iedeaal en de meeste faciliteiten dat een backpacker wenst zijn hier voorhanden. Internet vind ik wat bedenkelijk.
De eerste namiddag heb ik de boulevar wat verkend tot de zon begon onder te gaan. Mijn eerste indruk van Tel Aviv is in een woord samen te vatten : "OERSAAI"! Mogelijk zal deze stad het tegendeel bewijzen ...? Akkoord, het is zonnig met een gezellige 20 graden, er is de boulevar met het strand ... maar er is hier bijna niets anders te doen of te zien.

Toen ik mijn tweede dag in Tel Aviv rond liep was er aan werkelijk bijna niets te merken dat het kerst is. Enkel een kerstmis in St. petyers church in de Jaffa wijk waar ik toevallig binnenliep... S'avonds ontmoette ik nog een Amerikaan en zijn eerste vraag was hoe kerstmis hier is ... euh ... er is hier geen kerstmis!

De derde dag veronderstelde ik eerst dat dit mijn laatste dag was te Israel. Ongeveer de volledige ochtend heb ik gespendeerd aan mijn oren. Ik heb last van te veel oorsmeer en het zat al enkele weken aan te komen, gisteren hoorde ik niets meer op de linker kant. Na enkele pogingen zelf dokter te spelen heb ik op advies van de hostel eerst een huisdokter opgezocht, maar die bleek geloten. Dan ben ik verder gelopen naar het Ichilov ziekenhuis. Voor 308 shekel (slik!) heeft een oorarst mijn beide oren 'gevacumd' mijn een kleine vaciumzuiger! Tja voor die prijs mag het wel iets zijn niet? Hopelijk krijg ik mijn geld terug van de reisverzekering? (De volgende dag reeds antwoord, valt binnen franchise verzekering ...) Een ding is zeker, het is een grote opluchting weer alles goed te horen! (De volgende dagen heb ik wel veel pijn aan mijn linker oor moeten ondervinden hiervan.)
De rest van de dag heb ik nog mijn was gedaan voor 27 shekel en deze blog bijgewerkt. Ook heb ik voor mijzelf beslist hier niet zielig te zitten tot mijn boot vertrekt en morgen een uitstaptje te doen per trein.

De uiteindelijke laatste dag heb ik de trein genomen naar Haifa. Ik welde absoluut het spoorwegmuseum doen. Met oud rollend materiaal van o.a. de smalspoorlijnen die ooit op het huidig grondgebied van Israel bestaan hebben, de enige volledige stoomlocomotief van het land en het normaalsporig rolland materiaal dat oorsperongkelijk van Egypte was tot de zesdaagse oorlog! Al bij al een bonte en varierende verzameling.
De rest van de dag heb ik nog enkele andere plaatsen bezocht die ik nog niet gedaan had. Haifa is inderdaad niet de meest interresante plaats dat te bezoeken is.

Dit bericht zal maar in 2011 zichtbaar worden, m.a.w. een beetje laat maar aan iedereen in het koude Vlaanderen : "Een zalig kerst en een gelukkig nieuwjaar".
De laatste informatie is dat ik op 27 december kan op de boot stappen te Ashdod en dat deze op 31 december (!) zou aankomen te Salerno in Italie. Morgen moet ik bellen voor en definitief uur (...).
Mijn telefoon naar Sandra op de 26ste was een korte. De boot vertrek nu maar op 28 december en ik moet opnieuw "morgen terugbellen". Het wordt nu wel duidelijk dat ik ook nieuwjaar zal mislopen. Dit begint een beetje op een slechte film te lijken! In de laatste namiddag te Israel heb ik ook mijn ondertussen bijna traditioneel telefoon gedaan met Sandra te Ashdod. Maar nu heb ik goed nieuws gekregen, mijn boot vertrekt morgen ochtend. Ik mijzelf om 09h op 28 december aan haar kantoor presenteren ... YES!!! Of in het nederlands ... eindelijk!
M.a.w van feesten oud naar nieuw ... dit zal ook geen vette worden denk ik ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten