zaterdag 8 januari 2011

Dag 104, daguitstap Castellamare di stabia en Sorrento

Catellanmare di Stabia
Sorrento station
Sorrento
Riviertje en kloof door het centrum van Sorrento


Sorrento haven met net een arriverende boot uit Capri
Toegang haven Sorrento

Met een volle maag, zoals gewoonlijk, naar het station. Na een uur wachten kon ik de trein van 9h35 naar Pompei nemen. Dan een half uurtje te voet tot station Pompei Scavi Villa en bijna direct had ik een treintje richting Sorrento op hetzelfde ticket van 1.9€. (Vanuit Napels is er een uitgebreid netwerk van meterspoorlijnen. hierop rijden frequent en snelle elektrische treintje. Een beetje de kusttram die van plaats tot plaats rijdt maar dan sneller en rond de bergen i.p.v. langs de kust ...)
Ik ben niet niet onmiddellijk tot Sorrento gereden maar ik ben eerst afgestapt te Castellamare di Stabia. De reden is het kabelliftje "funivia" dat naar de berg leid. Helaas is het nu winter en werkt het kabelliftje niet en werd ik nergens heen geleid. Dan maar een uurtje rondgelopen in het centrum van dit plaatsje wat best fijn is.
Dan maar het volgend ticket van 1.9€ tot Sorrento. Net zoals Salerno is het hier een beetje chi-chi gedoe. Duidelijk meer toerisme dan Salerno als je de grote van deze plaats bekijkt. Mooi centrum met als uitschieter de haven. De stad is als het ware gebouwd op de rotsen hoog boven het water en de weg naar de haven loopt steil bergaf in een rotsspleet. Alles samen heeft dit wel iets.
Om 15h00 zat ik al op het smalspoortreintje terug richting Pompei. Ik hoopte met mijn ticket (Geven recht op 100 minuten openbaar vervoer in Campani regio) vanuit Pompei naar Salerno te kunnen sporen. Na mijn half uur te voet terug in het 'groot station' van Pompei moest ik nog een uur wachten op een trein naar Salerno. De trein van 17h05 bleek de stoptrein te zijn en voor de eerste keer reed ik op de spoorlijn rond de berg en niet door de tunnel. Het is prachtig na zonsondergang op een trein van de bergen te komen en de lichtjes te zien. (...)
Toen mijn papieren nog niet gearriveerd waren deze avond begon ik wat depressief te worden. Maar het was een feestdag vandaag ... m.a.w. er kwam geen post aan vandaag en daarom reden er zo weinig treinen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten