vrijdag 21 januari 2011

Dag 118 - 119, Tunis - Palermo - Catania

De Sorrento wordt geladen te la goulette
onze reisroute
aankomst te Palermo port
Overstap van trein te Messina

Na vruchteloos nog enkele banken te Tunis mijn resterende dinars te wisselen ben ik vlot met de TGM trein tot de port maritime van la goulette geraakt. De bank om de hoek weigerde ook mijn dinars te wisselen wegens geen recu en uiteindelijk heb ik in de port met een oude italiaan mijn 110 dinars gewisseld voor 50€. Tunesische dinar is een gesloten munt, buiten tunesie wordt deze munt niet verhandeld! Hiervoor zag in net de "Sorrento" binnenvaren, mijn boot, kon ik vlot mijn internet ticket wisselen en na nog een uurte wachten de grenscontrole binnen.
Opnieuw was deze controle opvallend strickt. Paspoort geen problemen, de grenswachter gaf zelf nog een opmerking over de revolutie maar de controle van mijn bagage viel tegen. Na een heftige discutie, van mijne kant, hebben ze uiteindelijk mijn twee keukenmessen geconfisceerd : "regle international pour voyager avec bateau international!" Zij moesten dit wel aflezen van een fax dat ze bijhadden? Na bijna 15 reizen is het nu niet toegelaten met een keukenmes te reizen op een boot. Zij hebben waarschijnlijk tonnen messen! Ook een nieuwe ervaring voor mij, een eerste maal iets geconfisceerd. (Ik heb wel reeds meerdere gevallen meegemaakt waarbij ik smeergeld moest betalen om de grens over te moeten ...)

De Sorrento is duidelijk minder luxuus dan mijn heenreis. Toen ik een fototje nam van de diningroom kreeg ik weeral onder mijn voeten van grenswachters! Na een onrustige nachtrust werd ik om 6 uur opgewekt door de kuisploeg. Tegen 7h30 lagen we aan de kade en waren de grenswachters aan boord. Vijf minuten later stond ik aan wal, geen paspoort door de pc en geen bagagecontrole.

Van de port van Palermo stond ik in 45 minuten te voet in het centraal station tegen 8h45. Dan met trein R3836 van 9h8 naar Messina tegen 12h44. Hier had ik dan trein R12873 van 13h10 naar Catania tegen 14h44. Alles samen een onstspannende treinreis waarbij de bergen en het landschap van Sadinie een prachtig achtergrond vormden.

In Catania heb ik een dorm bed genomen voor 15€ per nacht, ontbijt inbegrepen en korting in hun restaurant / bar. Maar hierover meer in het volgend bericht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten