woensdag 26 januari 2011

Dag 126 & 127, het eiland Gozo - Victoria & 16 andere plaatsen

VictoriaTa'Pina basilika & Shine
Sommige wegwijzers zijn niet altijd even duidelijk ...
Steengroeve tussen Sant Laurenz en Santa Lucia, steentje nodig?
Weggetje tussen Sant Laurenz en Santa Lucia
Zicht op Victoria stad en citadel ...
Xewkija Dome & centrum
Xewkija met d'en Hendrik en zijn fietsje ...
Xewkija Dome, t'is een beetje klein ...?
Mgarr kerk
Nadur kerk
zicht vanuit Nadur 'boulevar' : mgarr, Comino, malta, ...
zicht vanuit Nadur 'boulevar' : Xewkija, Victoria, ...
Xaghra windmolen
GGantija tampels
Soms worden dingen vereenvoudigd in Gozo ...
Centrum Victoria
Centraal busstation in Victoria, normale drukte ...
Dezelfde oude busjes dan in Malta, maar hier duidelijk beter onderhouden
Victoria citadel


Zicht op Comino eiland tussen Gozo en Malta
Mgarr haven ...
Aankomst van een ferry te Mgarr haven
Mgarr haven
Een van de eerste prioriteiten na aankomst in een nieuwe stad, op terrasje zitten en een lokale bier drinken natuurlijk ...!
B&B the gardens ...


Deze morgen heb ik na het ontbijt in pallazzo sant ursula te Valletta afscheid genomen van de vriendelijke, ketting rokende, dame van deze pallazzo (Ik mocht de sleutel houden tegen mijn terugkomst zondag ...) en direct naar het centraal busstation gegaan aan de poort van Valletta. Bus 45 (0.57é) vertrok bijna onmiddelijk nadat ik opgestapt was. Na een dik uur rijden, ik denk dat dit de langst mogelijke busrit is dat een mens kan doen op malta, arriveerden we aan de kade van Cirkewwa haven of gozo ferry terminal. Bijna onmiddelijk vertrok de aansluitende ferry (4.65euro) naar Mgarr, de haven van gozo eiland. De vaart veriep een beetje onzacht omdat de zee nog niet bekomen was van de storm van gisteren. Hier stond de aansluitende bus 25 (0.5euro) naar Victoria al te wachten op zijn klanten. Tien minuten later (!) stond de bus al in het centraal busstastion van Victoria tot de grote verbazing van de toeristen aan boord, ook van mijzelf. Ik liep nog niet goed langs straat of de dochter van de familie (Later verteld ...) hield mij tegen. De familie was "rekeningen aan het betalen" in het centrum en er was niemand thuis. Ik werd prompt met bagage in hun auto gepropt en enkele ogenblikken later werd ik samen met moeder twee straten verder voor de deur afgeleverd. Gregory leverde mij vlot af in de kamer en met mijn eigen sleutel was ik vrij Gozo te ontdekken. Ik had twee nachten geboek in 'the gardens' in het centrum van Victoria. Via www.casalgoholiday.com / casalgo@global.net.mt heb ik hen gecontacteerd en dan een kamer gekregen voor 15euro p.p..
Even later heb ik voor morgen in het centrum van Victoria een fiets geboekt voor morgen. (www.vitoriagaragegozo.com) Dit koste mij 5euro voor een volledige dag en ik heb nog een kaartje gekocht om de hoek voor 3euro. Nu dat allemaal geregeld is zat er niets anders meer op dan Victoria en de citadel te verkennen. Victoria komt absoluut rustiger en autentieker over dan Valletta en Malta. Tussendoor nog een uurtje 'geciskt' op een terrasje in een lokale bar, kwestie van even de 'locals' te bestuderen nietwaar. [Malta heeft zo goed als geen industrieen maar gelukkig wel hun eigen biermerk. T'is niets in vergeleiking met onze Belgische maar ja ...] Victoria is klein en ik had alles in ongeveer een uurtje verkend.
S'avonds nog een gezellige babbel met een Zwitserse toeriste en het was opnieuw avond ...

Fietsdag 127, heb ik na het ontbijt in B&B the garden met lekker vers boerenbrood en een leuke babbel met dezelfde zwitserse en een Sloovaaks / Brits koppel mij snel naar de garage gerept en mijn fiets opgepikt. Kwestie van geen zonlicht te verkwisten. Om 09h00 ben ik dan vertrokken naar het westen. Direct buiten Victoria stond ik al aan een aquaduct met 5 minuten daarachter een eerst kerk. De Ta'Pinu Basilika & Shrine. Een grote kerk moederziel alleen op een berghelling. Rond deze kerk ben ik afgebogen naar het zuiden via Gharb. Hier niets buiten een grote kerk (Iedere plaats in Malta / Gozo heeft een imense kerk. Om deze tekst toch zeker met de helft in te korten zal ik niet alle kerken vermelden!) Na Sant Lauenz welde ik naar Dwejra fietsen maar de "road is closed" en dit moest ik dus schrappen van de lijst. Via een slipperig landweggetje en een steengroeve [De enige andere industrie die ik gezien heb naast Cisk ...] ben ik in Santa Lucija beland. Direct fietsen van hier naar Xlendi was ook niet mogelijk wegens "road is closed". Ik heb nog geprobeert rond te fietsen via Munxar maar de steile afdaling tot Xlendi zag ik niet zitten en uiteindelijk ben ik terug via Munxar via een directe weg naar Xewkija gefietst. De Xewkija dome is werkelijk een enorme kerk en van 2/3 van Gozo eiland kan je deze zien staan hoog boven het stadje. Omdat het ondertussen middag werd heb ik in de lokale supermarkt eten gekocht en op een bankje voor de dome alles genuttigd. Effe de beentjes en het achterwerk rust geven. Na de middag ben ik via Santa Cilja toren tot Mgarr gereden. Ik ben niet afgedaald tot de haven maar heb de burgt en de kerk bezocht en dan via de directe weg naar Qala gereden. Hier heb ik op een bankje een appel genuttigd met zicht op Comino eiland en Malta eiland. Prachtig ... Dan Nadur, vanop de boulevar kon ik een groot deel van Gozo eiland en ook Comino en Malta lagen voor het grijpen. Na Nadur een laatste zware inspanning op de volgende berg tot Xaghra. Hier opnieuw een grote kerk maar ook een windmolen in restauratie en de Ggantija tempels. Voor 5 euro kon ik de oudste constructie van Malta bezoeken, veel geld voor een site dat nauwelijks een short groot is! Maar deze tijd van het jaar had ik de volledige site voor mij alleen. Dan de allerllaatste inspanning terug naar de garage in Victoria aan het centraal busstation. Jammer dat het voorbij is maar blij aan de andere kant dat de inspanning erop zit. In totaal heb ik 16 stops gemaakt, niet slecht voor een eilandje dat zo klein is als gozo.
Helaas had ik niemand om mee te praten deze avond, wegens B&B the gardens volledig leeg. De terugrit naar Valletta is voor het volgende bericht ... doei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten