dinsdag 8 maart 2011

Dag 166 - 167, Fez

In hotel royal waren er blijkbaar ook Poolse toeristen Fez medina, de grootste van de arabische wereld ... Drukke winkel Domme toerist aan de blauwe poort Fez, afsheid Alma op het station Fez, le ville nouvelle Gare Rabat ville Aankomst trein 114
Hotel Royal

Gare Fèz Fèz ... Mohamed en Alma

Alma, ik en Kevin

Fèz medina


Alma en Kevin ... oooh ...

Deze morgen tijdens het ontbijt nog gezellig gepraat met enkele franse toeristen in het hostel voordat ik moest vertrekken richting station. Gare Rabbat ville is zoals alle andere stations efficient en gemakkelijk. Na even te wachten arriveerde trein 113 en vertrok stipt om 10h12 richting Fès (12h35). Onderweg heb ik inderdaad enkele sloppenwijken gezien zoals Niel zij. Na een korte wandeling stond ik aan hotel Royal. Kamers beginnen aan 120diram per nacht. Uiteindelijk heb ik een kamer met badkamer en balkon genomen voor 150 diram per nacht. Een beetje duur maar ik had er nood aan!
Direct terug naar het station gegaan om het volgende ticket richting Marrakesh te kopen voor overmorgen, kwestie van voorbereid te zijn. Ondertussen kreeg ik een bericht dat Alma (bericht Tanger ...) en Mohammed mij uitnodigden, afspraak aan de mcdonald! En inderdaad iedereen wist mij de weg uit te leggen naar de mcdonald ... hoe trist is dat niet? De rest van de dag hebben we dan met Kevin (Keven?) le nouvelle ville verkend. Tussendoor effe naar het uitkijkpunt gereden met een taxi. Het uitzicht over de enorme medina van Fèz is werkelijk indrukwekkend. Alma heeft het geluk thuis bij een couch te mogen logeren in de kasba van Fèz.
Mijn laatste dag ben ik de volledige morgen met Alma en een officiele gids de medina gaan verkennen. Helaas hebben we hoofdzakelijk 'winkeltjes' bezocht en maar weinig 'attracties' gezien. Het was wel leuk om ontspannen door de kleine straatjes van de medina te lopen en het dagelijks leven te bekijken. De 'tanerie' en het kruiden coperatief was bijzonder. Hier hebben Alma en ik elk een stukje zeep gekocht. Ik voor in mijn rugzak, deze wat geriger te maken ... is nodig!!! Na afsheid van Alma en Mohammed in het station heb ik het wat rustig gedaan deze namiddag, wat gerust, wat gegeten, nog even langs de grote boulevar van de ville nouvelle gelopen en als afsluiter nu internet bijwerken. Lijkt wel of ik meer stress heb dan op het werk!
De volgende week staan ver vele grote verplaatsingen op het programma en ik kan nu wel de rust gebruiken. Maar dat is voor de volgende berichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten