dinsdag 1 maart 2011

Dag 159 - 160, Algeciras - Tanger

Ferry Tanger - Tarifa en Tarifa haven

De gratis bus van Algeciras naar Tarifa

Zonsopgang in Algeciras
Algeciras haven
Algeciras



Fase 4, van Algeciras naar Tanger.
Voor 18€ kon ik in een simpele kamer verblijven in hostel Lisboa (Juan Morrison 46, http://www.pensionlisboa.com/5.html) op 10 minuten wandelen van het station. Hiervoor had ik een kamer met douche en gratis internet aan de receptie. Niet slecht! De receptie is hier bijzonder vriendelijk en hulpvol.
Eerste opdracht is een ticket kopen naar Tanger. Er zijn meerdere maatschappijen die regelmatig afvaren tussen Algeciras en Ceuta. Tussen Algeciras en Tanger zijn er helaas minder directe vaarten. Uiteindelijk heb ik bij FRS (www.frs.es) een ticket gekocht voor 37€. Iedere twee uur rijdt er een bus van de maatschappij Comes tot de haven van Tarifa en vanhier vertrekt er aansluitend een ferry naar Tanger ville. Met de bus van 10h00 in Algeciras haven sta ik om 11h45 in Tanger (Tijd Tanger is Spanje - 02h!). S'avonds nog met Jan uit nederland, verblijft ook in mijn hotel, tapas gaan eten in de stad met een biertje erbij aan 1€ per stuk.
Voor mijn vertrek uit Algeciras eerst nog een paar broodjes gekocht, en geld gewisseld. De banken in de stad welden niet wisselen maar de vele kantoortjes naast de haven welden dit doen aan een slechte koers. De gratis bus van 10h00 deet er maar geen dit half uur over tot Tarifa waarbij we onderweg enkele mooie zichten op maroco en windmolenparken. Na een vlotte grenscontrole in de haven en de Marocaanse grenscontrole op de boot stond ik een klein uur later met de fast ferry in de haven van Tanger. Het verschil in Marocco t.o.v. Spanje is over z'on kleine afstand schokkend. Na een lange tijd weer eens mijn uurwerk een uur achter moeten zetten. Tanger is waarschijnlijk zeer westerlijk maar ik moet terug wennen aan de verschillen.
Oorspronkelijk welde ik verblijven in de nouvelle ville verblijven maar een incident heeft daar verandering in gebracht. In een klein rustig straatje werd ik aangevallen door twee of drie jongeren. Door mijn snelle reactie was ik niets kwijt (bijna mijn pijp ...) maar na herhaaldelijk dreigen bleven ze mij volgen en uiteindelijk ben ik een perfectuur binnen gestapt om klacht neer te leggen. Duidelijk een nutteloos uur, ben zeker dat ze niets zullen doen. Ondertussen ben ik al wat gekalmeerd van de schok.
Na dit geval ben ik dan maar naar de medina gegaan en na enkele irritante touts weg te schudden heb ik een kamer voor 120 dram (11€) in hotel Mamora aan de achterkant van de grote moskee. In het hoogseizoen betaal je wel 2 tot 3 maal zo veel voor dezelfde kamer. (Normaal had ik een CS maar hij is niet komen opdagen ...) Ondertussen ben ik al enkele uren bezig een marokaans telefoon nummer te bekomen (100 dram) maar mijn franse mobiel werkt tegen. Wordt vervolgd ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten