woensdag 23 maart 2011

Dag 182, Le Train Jeune


Deze morgen heb ik vroeg moeten opstaan, met de alarmclock natuurlijk, om mijn trein te kunnen nemen in Perpignan gare. Met een opkomende zon ben ik vertrokken met trein ter 877653 van 7h42. Tegen 8h31 kwam na in slaap gevallen te zijn deze trein op tijd aan in Villefranche Vernet-les-Bains, het einde van het normaalspoor en het begin van het smalspoor van le Train Jaune. Ik had het geluk op modern zwitsers, pas aangekocht rollend materiaal te zitten voor de drie uur durende rit naar la Tour-de-Carol. (Villefranch 8h50 - la Tour-de-Carol 11h51) Deze trein volledig gevuld met toeristen, o.a. een grote groep luidruchtige gepensioneerde fransen, reed aan een tergend langzame ritme over en tussen de bergen. Enkele stationnetjes zijn recent gerenoveerd en de rit op het enig modern materiaal kon niets veranderen aan de staat van het spoor. Het spoor is simpel weg volledig aan vernieuwing toe en nog wel dringend ook. Ondanks de snelheid van 30 km/h ben ik met alle andere passagiers bijna constant heen en weer geschokt op het treintje wegens het slechte staat van het spoor. Totaal niet confortable en qua veiligheid ... geen commetaar! Eenmaal aangekomen in la Tour-de-Carol heb ik de korte wandeling tot het dorpje gemaakt en hier genoten van de oorverdovende stilte, een zin moment.

Op de opnieuw drie uur durende terugweg natuurlijk al dezelfde toeristen, (la Tour-de-Carol 15h05 - Villefranche 18h03) ook de luidruchtige groep gepensioneerde fransen! In Villefranche-Vernet-les-Bains opnieuw de 'grote trein' tot Perpignan (Villefranche 18h28 - Perpignan 19h12) en na zonsondergang stond ik vermoeid maar tevreden terug bij Ania en Yannick. Mijn belevenissen deze avond is voor het bericht van Perpignan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten