dinsdag 15 maart 2011

Dag 175 - 179, stop bij 13a in Lisboa

Zicht op Lisboa by nightDe verticale lift van Lisboa

Lisboa ...
Bezoek trammuseum




Lisboa
Oriente wijk




Mijn persoonlijke paradijs bij 13a in Lisboa
De trammetjes in Lisboa, prachtig ...
Lisboa ...
Rossio station voor de trein richting sintra

Sintra ...







Lisboa ...
Lisboa nationaal kunstmuseum
13a klimt (ook) graag op standbeelden in musea
En een domme toerist die even poseerd


Boekenwinkel
Einde van de dag


NEEN, dit is niet van mij. Dit heeft 13a gevonden in de markt en zal een kado worden voor een gemeenschappelijke vriend met bijnaam 'the mask'
'happy' 13a
Lisboa ...




Even gebakje gaan eten ...


Station S.A., o.a. de treinen van en naar Madrid
13a kan zich werkelijk uitleven op een rommelmarkt en heeft vandaag een CSer op sleeptouw vandaag.

Deze pop krijgt blijkbaar iedere keer een andere opvallende look!

Effe op en neer

Een levenswijsheid die velen wel kunnen gebruiken.
Gezellig trammen


Met de nachttrein uit Madrid ben ik onder een stralende zon aangekomen in Lisboa, eindelijk! Relatief gemakkelijk heb ik de rue de lapa gevonden en 13a was thuis. Na enkele praktische zaken konden de duidelijk vermoeide 13a, ikzelf en Franchesqo (Zoon des huiszes ...) onze weg zoeken naar de stad. Met de prachtige trammetjes van de ene plaats naar de andere, prachtige zichten, mooie betegelde hevels, enz. Mijn eerste indruk is dat Lisboa een prachtige stad is.
(Drie dagen vervoerkaart gekocht voor 12.35€, later nog 48h bijgekocht op dezelfde smart card voor 7.9€)

De tweede dag is zeg maar de vlooienmarkt dag! Na 13a extra vroeg wakker te maken op haar eigen aanvraag (Voor portugal is 7h30 blijkbaar extreem vroeg, ik begrijp niet waarom?) De hele ochtend heeft 13a de vlooienmarkt in de alfama wijk afgelopen, afgebied, gezocht tot al haar tassen en zakken vol waren. Een van haar missies was natuurlijk een souvernier en kleren voor mij vinden. Ik zal maar zeggen, arme mijzelf!!! Momenteel heb ik al vier heveltegels van begin 19de eeuw, een wintelvest, een 'grappige' t-shirt extra in mijn rugzak! Na de middag heeft Franchisco mij dan rond de Delem wijk geloodst. Centraal is hier wel het klooster (7€ toegang tot Jeronimos) nadat ik twee gebakjes gegeten (2.5€) heb in pasteis de belem natuurlijk. Het koningklijk paleis is ook gepasseerd alsook de toren van belem, prachtig langs het water, ... een gevarieerde dag.
S'avonds nog gezellig getafeld, vooral het desert heb ik zelf mogen maken onder supervisie!

Dag 3, na lang uit te slapen (gisteren tot 03h geinternet ...) heeft 13a mij eerst via een gezellig ontbijt naar het nationaal kunstmuseum geleid. Op zondagmorgen is de toegang gratis en 13a heeft mij haar persoonlijke favorieten laten zien. Ik had nooit gedacht de kunst zo grappig kan zijn! Het grappigste van al is 13a die een standbeeld beklimd in de tuin van het museum. Nadien hebben we een gerenoveerde industriezone bezocht in de stad waar kunstenaars nu hun toevlucht nemen. Helaas is op zondag alles gesloten met uitzondering van een boekwinkel met een bijzondere inrichting. S'avonds nog wat in de stad rondgewandeld, genoten van de ontspannen sfeer, de ondergaande zon en de gezellige drukte. 13a wist de dag perfect af te sluiten met een kippetje en ijs.

Maandag heeft 13a mij in de steek gelaten wegens te vermoeid. Dat is een traditie aan het worden dat ik een vermoeiende host ben! Met mijn gratis treinticketten heb ik van het Rossio station in het centrum de trein van 13h01 tot Sintra genomen. Absoluut het bezoeken waard. Een idilysch aandoen dorpje aan de voet van een berg met een kasteel en omringd met mooie parken en bossen. Onnodig te zeggen dat deze plaats een toeristische hotspot is. Van het station ben ik via het historisch dorpje de berg op gewandeld tot het kasteel. Voor 5€ kon ik in het kasteel wandelen. Uiteindelijk ben ik met de trein van 17h16 uit sintra vertrokken terug naar het station Rossio in het centrum van Lisboa. Een lange vruchtbare en vermoeiende dag. Gelukkig kon ik de dag gezellig afsluiten met13a haar prachtig appartement.
Ondertussen ook al bericht gekregen van mijn volgende hosten in Perpignan en Marseille, een opluchting.

Mijn laatste dag in Lisboa is emotioneel begonnen toen ik afsheid moest nemen van 13a. Zij moest gaan werken en ik zal haar niet meer terug zien! Van alle ontmoette CSers en niet CSers de laatste zes maanden heeft 13a absoluut het meest indruk op mij gemaakt. Dit zowel uiterlijk met een nieuwe 'look' die zij mij bezorgd heeft als innerlijk. Net geen traantjes en met pijn in het hart hebben wij beloofd elkaar opnieuw te ontmoeten.
Ja (zucht), dan maar de rest van de dag zonder 13a, maar ik heb op haar advies enkele mooie plaatsen kunnen ontdekken in de stad. Eerste stop is de rommelmarkt dat ik absoluut MOEST doen van13a om mijn look verder 'te ontwikkelen'! Helaas heb ik niets nuttigs kunnen ontdekken zonder 13a. Dan maar met bus 28 tot het oriente station en wijk. Dit is een volledige nieuwe wijk in futuristische stijl die gebouwd geweest is voor de expo. Dit is duidelijk de andere zijde van de stad. Nadien terug met bus 28 en tram 15 tot het trammuseum. Een relatief klein maar prachtig museum met een korte rit in een oud trammetje binnen het depot. Daarna nog de verticale lift en de wijk hierrond wat verkend. Tegen de late namiddag is het weeral tijd terug te keren en mijn vertrek voor te bereiden deze avond, nog een kleinigheid aan te kopen in de lokale supermarkt en mijn rommel terug in het rugzakje proppen. Met alle nieuwe zaken die 13a voor mij aangeschaft heefd zal dit een enorm probleem worden! Adiu Lisboa en vooral 13a, ik zal deze plaats missen (...).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten