vrijdag 11 maart 2011

Dag 171 - 172, Essaouira - Tanger port

Ook in Marrakesh worden fietsen gestolen ...
Marrakesh medina
Enkele slakjes gegeten, echt lekker en goedkoop


In Marocco is verkeersveiligheid ook belangrijk, zie FLITSPAAL uiterst links ...

Met een saaie 3 uur durende busrit van Essaouirra naar Marrakesh (S2520, vertrek 11h45, drie uur rit, 70 dirham) met supratours stond ik in het station. Na te ontdekken dat het nieuw impossant treinstation geen bagagestockage heeft (!) heb ik in het busstation van supratour mijn rugzakje enkele uren mogen dumpen (Normaal enkel voor vertrekkende buspassagiers) voor 5 dirham. Nog enkele dollars gewisseld en ik kon in hetzelfde restaurant van enkele dagen geleden opnieuw een coucous imperial met muntthee nutigen. Kan toch niet tippen aan de couscous van Samir van eergisteren!
Hierna had ik nog enkele uren de tijd om met een verkoudheid en schoenen als sponsen Marrakesh te verkennen. Het cyberpark, het koningklijk paleis en de zeer toerishtische medina vol met souverniers en irritante touts die ook hier 'hash' aanbieden in den duik ... . Om mij nog wat moed te geven kon ik na een hele dag regen een prachtige zonsondergang bewonderen, ooooh. Nog even internet en het is tijd mijn rugzakje af te halen van het busstation supratour en mijn slaaptrein te gaan zoeken.

(Trein MT, vertrek 21h00 Marrakesh - 07h00 Tanger ville, slaapplaats in coupé 350 dirham!) Ons europees slaaprijtuig was een beetje spartaans ingericht met oranje bedjes en de verwarming stond in overdrive. Had ik dan nog het geluk dat mijn enige coupegenoot absoluut de deur dicht welde hebben! Ik was al ziek en met de verwarming heb ik de hele nacht gezweet en weinig geslapen. Gelukkig was er een vriendelijk duits koppel, die enkele weken Marocco deden, dat wel in was voor en babel ... zij hebben ook de hele nacht liggen zweten en weinig geslapen. De volgende ochten hebben we dan samen een petite taxi genomen naar het centrum. (Laat je niet beinvloeden door de vele touts die je wellen misleiden, gewoon naar de straat lopen en een petite taxi nemen met de meter.) In de haven mijn ticket voor 37€ gekocht, met wisselgeld op 40€ in dirham ... ook weer leuk! In het proces nog een helpende ziel moeten afslaan die natuurlijk geld voor zijn diensten welde.
Met een kleine vertraging vertrokken we uit Tanger. Wegens het goede weer, VEEL regen en wind, verliep de overvaart nogal woelig. Nadat de fast ferry aangekomen was in Tarifa, maar dit is alweer voor het volgende bericht ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten