zondag 27 februari 2011

Dag 158 - 159, Montpellier / France naar Madrid / Spanje

Madrid Atocha met Alta trein 9366 van 8h40 naar Algeciras
De spoorwisselaar ...
Algeciras station
Madrid ...
Bouw van een nieuwe HST tunnel onder de stad van Madrid
Vervolg Madrid ...
Cat's hostel





Madrid Atocha, aankomst trein AVE 3132 uit Barcelona
Vertrek AVE 3132 te Barcelona Sants
Vertrek Talgo 463 te Montpellier

Fase 3, van Montpellier naar Algeciras.
Vroeg in de ochtend ben ik eerst met de tram tot het station van Montpellier (In France heeft men al enkele lessen geleerd i.v.m. stadsontwikkeling. Een verkeersvrije stad en een moderne tram maken een stad een groot stuk aangenamer!). Talgo trein nr 463 (14€ reservering) van 7h27 uit Montpellier vertrok stipt op tijd richting Spanje. Tussen de steden door kon ik het eerste deel van de rit voor de grens genieten van de uitgestrekte natuurgebieden in dit deel van de wereld. De besneeuwde bergtoppen vormden een prachtige achtergrond ...
In de grensstation Cerbere kon ik het kenmerkend gegeven van een talgo trein ervaren. Tussen de twee stations werd onze trein langzaam door een werkplaats gereden en werden de wielen omgespoord van normaalspoor naar het Spaans breedspoor. Een stukje technisch vernuft ontwikkeld door de spanjaarden!
Nu nog een vluchtige grenscontrole en de trein kon volle vaart richting Barcelona rijden. Het landschap is hier duidelijk ... 'droger' Tegen 11h48 arriveerden wij stipt op tijd.
Na een zoektocht het juiste loket te vinden kon ik een reservering kopen voor de AVE trein naar Madrid atocha (Ge weet wel, het station van de bomaanslagen enkele jaren geleden ...). Voor 10.35€ kon ik een reservering kopen voor AVE 3132 Barcelona sants 13h00 - Madrid atocha 15h52. Zeg maar een duitse ICE trein die over de bijna de volledige weg aan 300 kñ/h over de splinternieuwe HST reed. Als gezelschap konden we naar een amerikaanse in het spaans gedubte film kijken! In't kort, een bijzondere saaie treinrit.
Een klein half uur wandelen later stond ik van Madrid atocha in cats hostel, in de oude stad. (Cat's Hostel, Cañizares no6, 28012, www.catshostel.com) 15€ in een grote dorm met gratis internet en ontbijt dat ik zal missen. Het gebouw waarin dit hostel huist is een historisch gebouw en is gewoon prachtig. De centrale plaats is een pareltje. Nu maar proberen hier een beetje te slapen ...? Ik had net genoeg om een uurtje door de stad te lopen en even de sfeer op te snuiven.
De volgende ochtend om 07h00 opgestaan (Net nadat de laatste gaan slapen was in mijn dorm. Duidelijk een hostel waar er serieus gefeest wordt!) om trein alta 9366 van 8h40 te halen. Natuurlijk nadat ik mijn ontbijt gekocht had in de bakker om de hoek.
Na een relatief strenge ticket en bagage controle kond ik op deze talgo trein stappen. In Atocha is men streng op de veiligheid, een beetje zoals vliegtuigreizen ... efficient! Het eerste en grootste deel van de reis reed deze talgo trein over de nieuwe HST lijn richting valentia, een vlotte en saaie rit. In Cardoba verliet onze trein de HST, reed door de spooromwisselaar en reed toen verder over een bochtig breedspoottrace. Absoluut het meest indrukwekkende deel van de reis met enkele echte bergpassen! Eenmaal aangekomen in het station van Ageciras rond 14h00 was het niet ver lopen naar ... maar dit is voor het volgende bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten