maandag 7 februari 2011

Dag 137, daguitstap Iglesias, Portovesme, Carloforte, Calasetta, Sant' Antioco en Carbonia

Iglesias station met mijn trein uit Cagliari Iglesias ... Portovesme met de ferry naar Carloforte. Carloforte Een oude zoutwinningsgebied, nu natuurgebied.

Carloforte 'haven', met de ferry naar Calasetta
Sant Antioco



Carbonia centrum
Carbonia stationne met trein 8997 naar Cagliari

Deze morgen ben ik vroeg vertrokken, iedereen in mijn kamer lag nog te ronken. De eerste etappe van deze reis was met trein 8912 van 8h48 uit Cagliari naar Iglesias (9h41). Helaas schreef ik de verkeerde datum op mijn gratis treinticketten waardoor ik twee dagen vrij treinreizen in Saridinie kwijt ben. Het eerste moment heb ik tocht even inwendig ge "%!!#?!!° ... enz" maar niets meer aan te doen. Het centrum van Iglesias waar de bussen vertrekken legt op een dikke vijf minuten van het station. Zoals gebruikenlijk in Italie is het niet mogelijk een ticket aan de buschauffeur te kopen en heb ik deze moeten kopen voor 2.5€ in een lokale bar, bar giardino deze maal, en ook daar de vertrektijden bekomen. Ik had een klein uur tijd over voor de eerste bus naar Portovesme en in die tijd kon ik het oude centrum verkennen. Mooi maar klein. Mijn bus van 10h45 zette mij af aan de kade van de ferry in Portoverme tegen 11h30. Toen ik mijn ticket gekocht had aan het loket van saremar ferries (5,5€) in het "stationne maritime" (www.saremar.it) meerde de ferry ARBATA juist aan de kade. De overvaart van Portovesme naar Carloforte op het eiland San Pietro duude maar een klein uurtje over de ondiepe baai. Vanuit Portovesme is Carloforte duidelijk te zien. Toen ik dichter kwam heb ik besloten hier de volgende ferry naar Calasetta niet te nemen en hier een kleine twee uur het stadje te verkennen. Een zeer kleine plaats maar het heeft een zekere gezelligheid en is gewoon een mooi stadje. Dan ben ik met de ferry van 14h00 (Opnieuw de ARBATA maar nu voor 4,7€) naar Calasetta gevaren. Hier had ik een directe aansluitende bus naar Sant Antioco op het schiereiland, die ik nog net gehaald had omdat ik in de bar op de kade nog mijn ticket voor 2,5€ moest kopen! De groep scholieren op mijn bus waren eerst wat lastig maar de zeer brute chauffeur zette dit snel recht. Wat betreft assistentie t.o.v. toeristen moest ik ook niet veel verwachten. In Sant Antioco is er niet veel te zien, op de top van de berg heb je een mooi kerkje en een stoffelijk overschot van wat ooit een kasteel moest zijn geweest. De oude haven is tot chichi boulevar verbouwd die deze tijd van het jaar volledig leeg is. Wegens de siesta had ik hier grote problemen een ticket te kopen voor mijn bus naar weg van dit eiland. Uiteindelijk heb ik twee uur verloren en heb ik met een ticket dat ik niet welde hebben kunnen vertrekken met een bus vermeld op de dienstregeling op zijn vitriene maar die niet reed volgens de verkoper in de muziek winkel! Met de bus van 17h20 ben ik uiteindelijk tot Carbonia gereden omdat de verkoper enkel deze ticketten had! Tegen zonsondergang stond ik aan de kerk van Carbonia, best leuk het centrale plein van de stad, en na enkele malen vragen stond ik twintig minuten later in het station van Carbonia aan de rand van de stad. gelukkig is Carbonia een klein stadje anders was ik uren onderweg .... In dit imense station, heeft meer sporen dan er treinen rijden per dag (!?!) kon ik trein 8997 van 18h48 uit Carbonia stationne nemen terug naar Cagliari tegen 19h44. Vandaag was zeker een dag met veel variatie, met twee treinen, twee ferries en drie bussen heb ik vijf verschillende plaatsen aangedaan. En dat er nog mensen zijn die zeggen met openbaar vervoer kom je nergens terecht! Alle bus en ferry ticketten hebben mij wel veel geld gekost, maar ja ik ben in Europa!
S'avonds is heb bijna traditie geworden om met Martin uit Duitsland te gaan eten in wat ondertussen ons vast restaurant geworden is.
Ondertussen ook nog eens meegeven, de statestieken. Aantal bezochte plaatsen 78, 76 treinen, 39 bussen, 10 boten/ferries, 2 fietsen, 1 taxi en 1 metro. Dit is natuurlijk zonder lokale verplaatsingen mee te rekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten