woensdag 16 februari 2011

Dag 144 , Bonifacio

Hotel Au sondes Quitares. De trap uiterst rechts heeft toegang tot mijn kamer
De onderbuurvrouw heeft enorm veel katten, mijn buur ...
Route B vanuit Bonifacio

De ceremonie met een kleine belg erbij ...
Alex en Bonifacio 'haute ville' op de achtergrond
Toespraak burgemeester ...
De marine maakte de helft van de aanwezigen uit ...
De misviering ...
Veel uniformen ...





De boot (...)
Net voor vertrek met het halve dorp ...
bonifacio haute ville


Haute ville, bureau du tourisme ...


Bonifacio, port

Ik heb in totaal een volledig dag kunnen spenderen in Bonifacio. De eerste namiddag na mijn aankomst met de ferry was het al donker tegen dat ik een overnachting gevonden had, alle informatie betreffende de bussen gevonden had, nog even de haute ville tot het kerkhof afgelopen had en eten gekoct in de Spar; het enige dat schijnbaar nog normaal functioneerde. Mijn eerste indruk is dat de Corsicanen over het algemeen vriendelijker zijn dan de Sardinianen. Mogelijk is het omdat ik met mijn Frans hier werkelijk een conversatie kan hebben met 'locals' of is het omdat er hier meer aandacht aan taal besteed wordt? Iets waar geen twijfel over mogelijk is is het nieuws. In de lokale Corsicaanse krant en op het nieuws op TV is Belgique een belangrijk onderwerp geworden, buiten "egypt" en "Tunesie" kan je in iedere krant lezen en in ieder journaal zien dat "La Belgique dans l'impasse"! Ja, we zijn ZEER goed bezig, geloof me het is om de grond in te zakken van schaamte! Een groep peuters kan het niet beter doen ...

Nu vandaag is een ware verrassing geworden dankzij Alex. Wie is Alex vraag iedereen zich nu af? Wel het begon in de ochtend toen ik even stond te wachten voor de bus van 8H30 naar Ajacio te zien vertrekken. Er stond 1 andere persoon blijkbaar te wachten in de anders verlaten port en ik beb toch even gevraagt in mijn beste frans of hij wist i.v.m. de bus. Kreeg ik antwoord in het nederlands dat er inderdaad iedere dag een bus om 8h30 naar Ajacio vertrekt. [Is een uitgeweken Brusselaar met een bijzonder positieve en open kijk op het leven. Hij is nu een journalist, medewerker van het proffetioneel toerismebureau van Bonifacio en gepassioneerd fotograaf ...] Toen zijn wij aan het praten geraakt en bleek Alex te wachten voor de boot naar het ill de lavezzu een van de 7 eilandjes in een archipel, voor de herdenking van een maritieme ramp van 1855 van de Semillante die met man en muis vergaan is ... 755 doden. Dit is een lokaal gebeuren in het anders volledig toeristenloos en DOOD Bonifacio. Hij nodigde mij spontaan mee op de boot naar dit hoogtepunt voor het dorp met vertegenwoordiging van alle officiele instanties. Een volledige voormiddag voor de vaart naar het eiland, de herdenkingsceremonie bestaande uit een misviering met de millitaire instanties en terug met de boot naar Bonifacio. Een anders waarschijnlijk saaie dag is toch nog bijzonder beworden, verschillende 'locals' waren ook wel geinterresseerd wat die kleine Vlaaming (Niet niet ontkennen accent ...) hier deed.
Na de middag heb ik dan nog route B van de kaart van het tourismebureau afgelopen. Een klein 6 kilometer langs de rotsen met prachtige zichten op Bonifacio, de zee en Sardinie. Heen en terug in minder dan drie uur is dit een korte maar aangename uitstap. Langer mocht het toch niet duren want de regen was ondertussen aangekomen en het hoog tijd te vluchten. Nog even passeren langs de Spar voor eten en drank en de dag liep weer op zijn einde ...

Na twee dagen heb ik ook reeds de ervaring dat Corsica nog VEEL duurder is dan Sardinie om in te reizen. Een simpel menu kost hier ook al vlug 10 tot 15€ en ook verplaatsingen zijn duur. Daarom heb ik het goede voornemen te overleven door zelf eten te kopen om toch hier wat te besparen. Zelf een tent opzetten kost je hier minimum 5€! Het zal wel ik zijn die te goedkoop denkt ...

De ceremonie te ill lavezzu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten