woensdag 16 februari 2011

Dag 147 - 150, Corte

Met toeristen ook altijd problemen, zie bordje ...
toegang tot mijn hotelkamer ...
De "speed laverie" van Corte
Corte ...

Citadel op vrijdag ...
en op zaterdag vanuit het uitkijkpunt!


Venaco ...
Tussenstop Venaco ...
Leuk, sneeuw. Vooral voor een toerist ZONDER winterkledij en schoenen met gaten in de zolen!


Na het ontbijt in hotel dauphin te Ajacio, heb ik maar de bus van 7h45 uit het gare de routiere genomen voor een luttele 12€. Veel keuze is er niet, de spoorwegen zijn en greve en er is maar 1 bus naar Corte! De rit doet net zoals de busrit uit Bonifacio denken aan de bergpassen in Zwitserland. Zeker nu dat er sneeuw op de bergen ligt. buiten een kleine stop te Venaco stonden we in een vlotte 2.5 uur in Corte centrum. Het was voor mij een zeer kleine moeite de 30 meter tot hotel du nord te lopen, zeg maar de enige hotel dat nog open is deze tijd van het jaar. Voor een luttele 60 € per nacht (Les hôtels en Corse a tuer mes budget!!!) had ik een kamer in een oud gerenoveerd gebouw met ontbijt inbegrepen. Aan de receptie werd naar de Belgische regering gevraagd ... ik denk er werkelijk over een andere nationaliteit te vragen, dit wordt echt pijnlijk!
Omdat ik toch veel tijd heb in Corte zal ik het de rest van de eerste dag maar rustig aan doen, eens rondlopen, de stad bekijken uren bussen en treinen bekijken. Deze laatse rijden ondertussen terug, het einde van la greve.
Vandaag is het een prachtige dag, een blauwe hemel met een stralende zon. Dit vraagt gewoon om buiten te lopen. Helaas belooft le meteo opnieuw regen voor morgen, mooie liedjes duren niet lang zeker ... Maar zon of geen zon, de praktische zaken moeten eerst geregeld worden. Deze morgen ben ik begonnen met laver mes vetments in de "speed lavage" voor 6.5€. Daarna heb ik nog het enige museum van Corte bezocht in de citadel. Omdat het museum gedeeltelijk gesloten was moest ik maar 3€ toegang betalen. Een modern museum dat probeert een algemeen beeld te geven van la Corse in de recente geschiedenis, of klein maar fijn. Corte is de plaats om de bergen van la Corse te verkennen, helaas voor mij heeft het de laatste dag tijdens mijn verblijf te Corte ook weer geregend. Conclutie : drie nachten is een beetje te lang voor Corte ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten