zaterdag 12 februari 2011

Dag 143, verhuis van Sassari - Italie naar Bonifacio - Corsica

Busstation Santa Teresa di Gallura
De Ichnusa vaart de haven achterwaarts binnen te Santa Teresa di Gallura
Dag Sardinie en Italie ...
Bonifacio al in zicht ...


De Ichnusa ligt aan de kade te Bonifacio

De laatste ochtend heb ik relatief vroeg moeten opstaan om de eerste bus naar Santa Teresa di Gallura te halen. Nadat ik tijdens het wachten twee appels gegeten had, zeg maar een gezond ontbijt, kwam de bus van 7h20 toe in het tijdelijk busstation van Sassari. Een nieuwe comfortabele bus, iets wat ik tegen het einde van de rit absoluut kan waarderen, deed er een kleine drie uur over. Gelukkig waren er bovendien zeer weinig passagiers en verkeer op de weg doordat het nu winter is. Hierdoor was er meer dan genoeg tijd voor een lange koffiepauze voor de chauffeur. Het viel mij ook op dat de bus gewoom te groot was voor de meeste wegen en de onvoorstelbare frequente bochten het tegenliggend verkeer plaats moest maken ...! De paar idilische plaatsen die ik onderweg gezien heb zijn nu dood en leeg maar in de zomer kan je hier waarschijnlijk over de koppen lopen van de toeristen. [Dienstregeling bus, tijdens weekdagen vertrek uit Sassari naar Santa tereda di Gallura. 7h20, 13h15, 14h30, 19h55. Prijs 7€, NIET op de bus aan te kopen]
Om 10h00 stond ik in het busstation van Santa Teresa di Gallura op 10 minuten wandelen van de kade. [Moby lines vaart niet in de winter tussen Bonifacio en Santa Teresa di Gallura. Saremar vaart wel in de wintel met een beperkt aantal afvaarten. Opletten de prijzen en uren van de afvaarten verschillen dag tot dag. www.saremar.it] In het kantoortje van Saremar kon mijn ticket kopen van 16€ voor de afvaart van 11h00. De korte overvaart van een uur, op een bepaald moment kan je de zee, Sardinie en Corsica terzelfde tijd zien, is zowat de symbolische overgang tussen Italie en Frankrijk. Tja, grenscontrolles en verschillen in geld is er niet meer enkel de taal verschilt een beetje.
Eenmaal van de ferry heb ik in Bonifacio tot driemaal van de port naar de haute ville gelopen maar na 7 pogingen had ik nog altijd geen overnachting wegens allemaal gesloten buiten eentje die volgeboekt was! Uiteindelijk besloot ik te wachten tot het bureau du tourisme open deed. Een vriendelijke dame deed een half uur vroeger open toen zij mij zag wachten (Vriendelijk niet?) en met een telefoontje had ik een kamer voor amper 50€ per nacht! In Au sondes Quitares, net naast hotel des etranges (dat ook gesloten was voor renovatie) kreeg ik een muffige kamer met badkamer, TV en airco. Kon slechter ... alleen mijn budget is dodelijk gewond! Toch vriendelijk dat de dame van dit hotel speciaal open deed om mij binnen te laten. Uiteindelijk heb ik besloten twee nachten te blijven zodat ik morgen Bonifacio kan verkennen. Maar dit is voor het volgende bericht ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten