donderdag 24 februari 2011

Dag 155, van Bastia in Corse via Nice ...

Nice port
De moderne tram van Nice, sommige stukken zonder bovenleiding!
Nice ...


Chez Patrick backpacker's ...


Mijn ferry Bastia - Nice


en daar ging ik, weg met de boot uit Bastia ...

Fase 1, van Bastia - la Corse naar Nice op het vasteland.

Er zijn drie ferrymaatschappijen die tussen Corse en het vasteland varen. Ten eerste is er Moby lines (http://www.mobylines.fr/; http://www.mobycorse.com/) die o.a. verbindingen heeft tussen Bastia en Toulon/Genes/Livourne. Dan is er SNCM (http://www.sncm.fr/) die verbindingen heeft tussen Corse (o.a. vanuit Bastia) en het vasteland. Uiteindelijk heb ik een ticket gekocht bij corsica ferries, http://www.corsicaferries.com/. Na afwegen van de tijden en prijzen heb ik voor 51,28€ een ticket gekocht voor een fastferry vanuit Bastia in een kleine zes uur naar Nice. Eigenlijk had ik een nachtferry wellen nemen maar ze waren vol of de afvaarten waren niet op de dagen dat ik het welde.
In de gare maritieme sud zijn er loketten (met graties forders ... die niet altijd correct zijn) die meer gesloten zijn dan open en in de straten direct naast de gare maritieme zijn er verschillende reisbureau's en loketten van betreffende maatschappijen die zonder problemen info en ticketten verkopen. Bastia 08h00 gare maritieme sud or gare maritieme du nord, minstens 45min op voor vertrek aanwezig zijn.

Ruim voldoende op tijd stond ik in het zuidstation om mijn boot, de mega express 4 te halen. Na even te wachten kon ik na een hele eenvoudige controle de boot opstappen. Een wat eentonig vaart ware het niet dat ik mijn uurwerk kwijt ben en met mijn nieuw keukenmes dat ik in l'Ile Rouse gekocht had net geen stuk van mijn vinger gesneden had ... GOED MES! Met behulp van de dame van de receptie op de boot kon ik mijn vingertje vakkundig verpakken. Ik heb wel mijn eigen medisch gereedschap moeten gebruiken, aan de receptie hadden ze absoluut niets!
Eenmaal aangekomen stond ik in een klein uur te voet van de kade aan de andere kant van de oude stad te chez patrick backpacker hostel. (18€ p.p. zonder ontbijt, www.chezpatick.com) Ideaal gelegen op 2 minuten wandelen van het station van Nice.
Na een interresante babel (in het frans!) over de huidige Belgische politieke situatie en over de onrusten in noord-africa kon ik enkele praktische zaken regelen. Eerst naar het station om de reserveringen voor de volgende dagen te kopen, tot in Spanje. Daarna enkele hostels bestellen voor de volgende dagen en aankopen gaan doen. Ten eerste heb ik (weeral) een geheugenkaart moeten kopen voor mijn fototoestel en ten tweede een zware aanslag op mijn priciepes een mobiele telefoon met een nummer met 10 minuten belwaarde voor France. Later zal ik ook een nummer aanschaffen voor Marocco ... een nadeel aan CS! Gelukkig voor mij zijn ze aan de kassa gemist en heb ik alles samen maar 25€ betaald, 20 te weinig!
Wat er van de avond over schoot heb ik nog even vluchtig de stad verkend, helaas zal ik het carnaval missen in Nice ... snik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten